Švédskému prodejci oděvů Hennes & Mauritz (H&M) za minulý měsíc poprvé po čtyřech letech klesl prodej. Firma ve středu uvedla, že slabší byla poptávka v Německu. Tržby za první fiskální čtvrtletí dosáhly 47 miliard švédských korun (SEK; asi 133,5 miliardy korun) proti 43,7 miliardy SEK před rokem. Podrobné výsledky firma oznámí až 30. března.

Firmě se v únoru o jedno procento meziročně snížil prodej v lokálních měnách. Analytici v anketě agentury Reuters naopak předpokládali nárůst, a to o šest procent. V Německu, které je pro H&M nejdůležitějším trhem, se v únoru snížila poptávka po oděvech o devět procent. Vyplývá to z průzkumu magazínu TextilWirtschaft uveřejněného 8. března.

Tržby za první fiskální čtvrtletí, které skončilo v únoru, zaostaly i za odhady analytiků. Ti očekávali, že firma utrží 48,1 miliardy SEK.

Podnik loni zvýšil prodej pouze mírně, zatímco zisk se snížil. Firma vyvíjí nové značky, aby mohla oslovit více zákazníků, a také investuje do zlepšení internetového prodeje.

Investoři se obávají, že H&M ztrácí podíl na trhu, akcie firmy proto v reakci na dnešní oznámení dopoledne ztrácely více než čtyři procenta. Za rok odepisují kolem 17 procent.

Hospodaření H&M je v kontrastu s hospodařením konkurenční společnosti Inditex, která provozuje řetězec Zara. Tento největší světový maloobchodní prodejce oděvů zvýšil pololetní zisk o osm procent. Na výsledku se podle firmy podílel zejména růst tržeb. Inditex má větší podíl na rozvíjejících se trzích, méně se zaměřuje na severní Evropu a nabízí i jiné značky než vlajkovou Zaru.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist