Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni stouply o 2,7 procenta na 5,23 miliardy korun. Společnost to uvedla na čtvrteční tiskové konferenci, hospodářský výsledek nezveřejnila. Český trh se na tržbách podílel z poloviny. Letos Hamé plánuje nárůst tržeb o čtyři až pět procent, společnost chce růst i pomocí akvizic.

Firma pod novým vlastníkem, norskou společností Orkla, změnila od loňska metodiku výpočtu tržeb. Nyní vykazuje tzv. čisté tržby, očištěné od bonusů a trade marketingu. Podle staré metodiky firma předloni vykázala tržby 6,01 miliardy korun.

"Velmi se nám dařilo například na domácím trhu v Česku, kde jsme narostli o více než pět procent, což je znatelně více, než v průměru rostl celý český trh potravin," uvedl k loňským číslům generální ředitel Hamé Martin Štrupl. Z českého trhu pochází polovina tržeb, 17 procent ze Slovenska, desetina z Ruska a devět procent z Maďarska. Mezi nová exportní teritoria kunovické firmy patří například Indonésie, Irák a Írán.

Tržby v Maďarsku loni stouply o 7,8 procenta, v Rusku o 1,2 procenta. Výrazně, o 112 procent, se zvýšily tržby na Ukrajině. "Daří se nám v Izraeli, hodně nyní i v balkánských zemích, Itálii, slibně se rozvíjíme i v Číně a jsme úspěšní i v průniku na nové exportní trhy, jako je Vietnam nebo Haiti," dodal Štrupl.

Hamé se loni uchytilo i v Číně, na tržbách se asijská země podílí do jednoho procenta. Kojenecké výživy, kečupy, omáčky či džemy firma prodává přes e-shopy Alibaby. Hamé se chce prosadit i do dalších čínských e-shopů a výrazně rozšířit svou přítomnost v kamenných obchodních sítích v Číně.

Největší podíl na tržbách, 39 procent, měly trvanlivé masové výrobky, tedy paštiky, masové konzervy a také hotová jídla.

Letos firma plánuje investice do výroby 180 milionů korun, což je podobné jako loni. Půjde hlavně o posílení automatizace výroby v závodech, což firmě umožní vyrovnat se s nedostatkem pracovních sil na trhu. "Půjde například o zavedení automatizovaného vkládání skla na dvou linkách současně v závodě v Uherském Hradišti, nové plně automatizované linky na výrobu ovocně-zeleninových výrobků do plastových obalů v závodě v jihomoravském Podivíně nebo zahájení kompletní modernizace bzeneckého závodu," uvedl mluvčí firmy Petr Kopáček.

Hamé loni převzala norská skupina Orkla. Hamé má v Česku a na Slovensku vedoucí pozici na trhu paštik, hotových jídel, kečupů, konzervované zeleniny, džemů a dětské výživy. Mezi nejznámější značky firmy patří Májka, Znojmia a Otma. Firma exportuje zhruba do 40 zemí, má sedm výrobních závodů v ČR a tři v zahraničí. Hamé má zhruba 2400 zaměstnanců.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist