Po dvou letech, kdy v Česku stagnovala spotřeba piva, se zájem spotřebitelů zvedá. Zatímco předloni se v České republice vypilo 16,2 milionu hektolitrů piva, loni to bylo téměř o dvě stě tisíc hektolitrů víc. Vyplývá to z údajů Českého svazu pivovarů a sladoven, které organizace zveřejnila v pondělí.
Větší množství piva a jeho nealkoholických variant uvařily také české pivovary. Oproti roku 2015 stoupla jejich výroba o 1,9 procenta na rekordních 20,5 milionu hektolitrů. Přestože nealkoholická piva z tohoto celkového množství tvoří jen zlomek, za poslední rok ho firmy vyrobily o 17 procent víc – celkem 555 tisíc hektolitrů. Tyto nápoje vyrábí víc než dvacítka pivovarů v Česku.
Výstav pro domácí trh včetně importu (tis. hl) |
Výstav piva celkem (tis. hl) |
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven |
"Po dlouhé době se nám povedlo, že výstav vzrostl nejenom díky exportu, ale i díky spotřebě v Česku," uvádí František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.
Vedle domácí produkce rostl i export – pivovary celkem vyvezly 4,4 milionu hektolitrů piva, což je v meziročním srovnání o 4,5 procenta víc. Nejvíc piva mířilo na Slovensko, do Německa, Polska a Ruska.
Podíly prodaného piva podle obalu |
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven |
Ačkoliv vzrostl výstav tuzemských pivovarů, průměrná spotřeba piva na jednoho Čecha zůstává v meziročním srovnání stejná, tedy průměrně 143 litrů. Za větší množství zkonzumovaného piva může podle Šámala vyšší počet obyvatel a turisté. Cizinci loni podle odhadů vypili přes 750 tisíc hektolitrů piva. "Pokud to vyjádříme v procentech, tak jde o 19procentní nárůst," dodává šéf pivovarské asociace.
Průměrná spotřeba piva na obyvatele (v litrech) |
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven |
Během minulého roku nadále podle analýzy Českého svazu pivovarů a sladoven rostl rozdíl mezi pivem vypitým v hospodách a doma. V restauracích nebo barech skončilo 39 procent produkce, v domácnostech 61 procent. "Není to jenom česká záležitost, děje se to i jinde v Evropě, třeba severské země jsou na tom ještě hůř. Naopak nejlépe jsou na tom Irové, tam do hospod chodí 68 procent lidí," uvádí výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.
I tak se vůbec poprvé po deseti letech zvýšila spotřeba výčepního piva na domácím trhu, a to o 0,7 procenta. "Ačkoliv lidé rádi zkouší nové chutě, tak se vrací ke klasickému ležáku," popisuje František Šámal.
Podíly prodaného piva podle typu |
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven |
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist