Zájem Čechů o investování do podílových fondů roste. Ke konci prvního čtvrtletí fondy nabízené v Česku spravovaly majetek v objemu 445 miliard korun, což bylo o 60 miliard více než před rokem. Podle ředitele investičních produktů ING Bank Petra Žabži v tom hraje významnou roli prostředí nízkých až nulových úrokových sazeb a přesun střadatelů od spořicích účtů k investicím, od kterých si slibují vyšší zhodnocení.

Většímu zájmu o investice ale podle něj napomáhá i rostoucí znalost investičních nástrojů a možnost investovat do fondů snadno a rychle prostřednictvím internetu. "Mile nás překvapuje, jaký podíl našich klientů investuje on-line. Mezi 60 až 65 procenty nákupů fondů probíhá přes on-line kanál, což je podle mě v Česku naprosto nejvíc," uvádí Petr Žabža v rozhovoru pro HN. Při samotném výběru fondů jsou však Češi podle Žabži stále poměrně konzervativní, jelikož dávají přednost fondům s menším rizikem, tedy dluhopisovým a smíšeným.

Petr Žabža

Kariéru zahájil jako burzovní makléř v Československé obchodní bance. Další zkušenosti v oblasti investičního poradenství a péče o klienty získával například v Dresdner Bank ČR, Komerční bance nebo Bank Sal. Oppenheim Jr. & Cie.

Více než deset let působil ve finanční skupině Patria. V roce 2014 byl jmenován výkonným ředitelem a členem představenstva společnosti Patria Online s manažerskou odpovědností za hospodaření a výsledky firmy.

Následně měl jako ředitel on-line prodeje, marketingu a komunikace na starosti také rozvoj a chod on-line prodejních kanálů společnosti Patria Finance a odpovídal za interní a externí komunikaci společnosti. Pozice ředitele investičních produktů ING Bank se ujal v lednu 2017.

Na co by se měl zaměřit člověk, který má volné prostředky a chystá se poprvé investovat do podílových fondů?

Musí si odpovědět na dvě nebo tři otázky. První je, na jak dlouho chce investici uskutečnit. A toto rozhodnutí by mělo být v řádu let spíše než v řádech jednotek měsíců nebo týdnů, protože podílové fondy jsou nástrojem pro dlouhodobé zhodnocování peněz. K tomu se váže druhá otázka, která se ptá, zda existuje riziko, že bych peníze v mezidobí potřeboval pro nějaké okamžité potřeby. V takovém případě uvažovaný investiční horizont nebude naplněný. A třetí věc potom musí být otázka rizika, protože každý z nás má jinou toleranci třeba i k dočasné ztrátě.

Pak je důležité si ujasnit, proč to dělám, proč investuji. Investovat jenom proto, že jsem to někde četl nebo mi to někdo poradil, je sice fajn, ale je potřeba si říct, z jakého důvodu si chci peníze odkládat stranou. Vždy je tedy potřeba mít jasný časový horizont, ujasněnou velikost a rizikový profil investice a cíl, ke kterému moje investiční strategie směřuje.

Co by měl střadatel či investor udělat jako další krok? Kde by měl hledat informace o podílových fondech?

Doba se hrozně změnila. Když jsem na trhu v devadesátých letech začínal, tak zdrojem všech informací byli zejména poskytovatelé finančních služeb a volně dostupných informací bylo málo. Současnost je jiná. Například ING Bank je plně digitální banka, což znamená, že všechny informace a nástroje potřebné k investování má klient dostupné on-line na našich stránkách. Na druhou stranu vnímáme, že u investičních nástrojů je vždycky potřeba mít nějaký komponent člověka. Ten u nás poskytujeme formou poboček, kiosků a prostřednictvím našeho servisního call centra.

Když se zaměříme jen na on-line kanál, dochází k nárůstu zájmu?

Naprosto. Mile nás překvapuje, jaký podíl našich klientů investuje online. Mezi 60 až 65 procenty nákupů fondů probíhá přes on-line kanál, což je podle mě v Česku naprosto nejvíc. U ostatních bank je to méně, což je ale logické, protože mají jiný obchodní model. Zbytek je doplněný fyzickou distribucí, tedy kiosky a pobočkami, případně call centrem. On-line kanál je pro nás dominantní zdroj klientských objednávek.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.