Pokud už malé a střední české firmy exportují, je to v 99 procentech případů do zemí EU. Oživil se ale zájem o vývoz do Ruska, který rostl o více než pětinu. Zároveň roste podíl firem, pro které je export důležitý a jsou schopné vyvážet do více než deseti zemí najednou. Zjistila to zpráva vypracovaná agenturou Ipsos pro Asociaci malého a středního podnikání, CzechTrade a ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).
Podle loňských čísel Českého statistického úřadu měl český export hodnotu téměř čtyři biliony korun. Za posledních šest let vzrostl vývoz zboží a služeb z Česka o více než miliardu. I přes snahy vlád v posledních letech se nedaří zvýšit podíl mimoevropských zemí a 83,6 procenta exportu míří na vnitřní trh EU.
Hlavní zájem o Německo
Klíčovým a největším trhem zůstává Německo, které je z pohledu vývozců stabilní zemí. Celkem šest procent firem sem dále plánuje rozšiřovat export. Pro firmy je reference o vývozu do Německa cenná, protože jim to otevírá i cestu do jiných teritorií.
Daří se i exportům do Číny, ve Spojených státech zase firmy dosahují vysoké přidané hodnoty, po Německu vůbec největší. Pronikají sem navíc stále více malé technologické firmy. Čtvrtina malých a středních firem věnuje pozornost rovněž Blízkému východu a Asii. Čtyři procenta firem plánují vývoz na čínský trh.
Roste i počet firem, které vyváží do většího množství zemí. Celkem 13 procent firem už vyváží do více než jedenácti zemí a dalších 15 procent z nich prodává ve více než dvaceti zemích.
Roste vývoz do Ruska
Nejvíce se ale meziročně zvýšil vývoz do zemí bývalého Sovětského svazu, a to o 21 procent. Zboží sem vyváží 38 procent podniků a dalších šest procent to plánuje. "Trhy na Východě ožívají, tahounem se začíná stávat opět Rusko," komentoval to Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků.
Zatím jde podle něj většinou o tradiční firmy, které do Ruska již dříve vyvážely a nyní se jim začíná vracet, že ruský trh neopustily. Velikost ruského trhu je podle Havlíčka pro české firmy stále zajímavá. Podniky spojené s Ruskem sem také vyváží významnou část svojí produkce a není pro ně jednoduché nahradit ji jinde.
Zároveň ale české firmy v Rusku naráží na protekcionismus, kdy Rusko podmiňuje zakázky tím, že její část dodají místní firmy. Některé české firmy, jako třeba TOS Kuřim, proto usilovaly o status ruské firmy a vyrábějí zboží pro ruský trh přímo tam.
Na zájem českých firem reagoval i CzechTrade, který v Rusku posílil o jednoho člověka, který se specializuje na regiony. Prioritou je Sverdlovsk, Jaroslavl a Tatarstán.
Čeští exportéři doufají, že jim v regionu pomůže i nyní probíhající "malé expo" v kazašské Astaně, kde se v českém stánku prezentuje deset firem zaměřených na energetiku, například Škoda Praha nebo výrobce miniturbín Mavel. Už v červenci letí do Kazachstánu další podnikatelská mise na energetické fórum, kterou povede ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček.
České firmy považují podle výzkumu za svoji hlavní konkurenční výhodu kvalitu svého zboží a služeb a nespoléhají se pouze na nízkou cenu. Za největší problémy pro export firmy uvádí regulace a byrokracii (13 procent), oproti loňskému roku se výrazně častěji v odpovědích podniků objevuje téma kurzu české koruny a kurzových rizik (10 procent).
CzechTrade chystá pobočku v Mnichově
Téměř všichni exportéři znají vládní agenturu CzechTrade, která má ve světě 51 kanceláří. Roční výdaje na ně se pohybují okolo 220 milionů korun. Dvě třetiny kanceláří jsou už mimo Evropu, jako poslední agentura otevřela kancelář v nigerijském Lagosu, která je čtvrtou pobočkou v Africe.
Nově CzechTrade chystá pobočku v Mnichově, protože na Bavorsko připadá třetina českého vývozu do Německa. Kancelář v Mnichově ale bude asi na nějaký čas poslední. "Spíše než nové pobočky budeme nabízet služby pro podniky," uvedl ředitel CzechTrade Radomil Doležal. Podle něj mají potenciál takzvané "sourcing days", kdy agentura přiváží přímo do Česka nákupčí velkých firem, kteří poptávají zboží a služby.
České firmy přesto v 68 procentech případů služeb CzechTrade nevyužívají a spoléhají hlavně na sebe. Zbylá třetina si nejvíce cení pomoci agentury s marketingem a propagací. Celkem 71 procent firem využilo společné prezentace na veletrzích a výstavách.
Velkým plusem je pak pro podniky znalost místního prostředí, kde jim český zástupce může pomoci s vyhledáním obchodních kontaktů. Právě fyzická přítomnost českých zástupců přímo v zemích, kam chtějí exportovat, je pro malé a střední firmy nejdůležitější. Menší exportéři naopak zase tolik nevyužijí podnikatelských misí, kdy zástupci podniků létají do zemí s českými politiky.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist