Prodejci diamantů se připravují na stále sílící skupinu zákazníků z řad takzvaných mileniálů, tedy lidí narozených mezi lety 1980 a 2000. Trh s drahými kameny se kvůli nim musí změnit, například stoupne poptávka po laboratorně vyráběných diamantech, které někteří mladí lidé podle studie těžařské společnosti De Beers upřednostňují před přírodními, a to nejen kvůli jejich zájmu o ekologii, ale i odporu k vykořisťování lidí a dětské práci při těžbě diamantů v některých zemích.
Do zmíněné studie se zapojilo 75 tisíc respondentů ze Spojených států, Číny, Japonska a Indie, přičemž tyto země tvoří dohromady 73 procent celosvětové poptávky po diamantech.
Například v USA v roce 2015 upřednostnilo 36 procent nezadaných mladých lidí diamant, který byl získán šetrně s dohledatelným místem původu. Tento požadavek naproti tomu mělo jen 27 procent starších zákazníků.
To, že zákazníci, kteří kupují laboratorně vytvořené diamanty, jsou většinou šetrní k životnímu prostředí a zabývají se ekologií, potvrdil pro CNBC výkonný ředitel společnosti Diamond Foundry Martin Roscheisen. Podle odborníků navíc nemají syntetické diamanty tolik defektů a nečistot jako těžené.
Mladí obdarovávají sami sebe
Mladí lidé stále nejčastěji utrácejí za snubní prsteny. Protože ale do manželství vstupují v průměru později než jejich rodiče a prarodiče, zpožďuje se tak i nákup snubních prstýnků. Diamantové šperky však kupují i z jiných pohnutek. Po svatbě je hned druhým nejčastějším důvodem oslava vlastních úspěchů a potřeba zdůraznit jimi svou osobnost. Zároveň si potrpí na značkové prodejce.
Sílícím trendem je i to, že si mladé ženy kupují diamantové šperky samy. A neplatí to jen ve světě, ale také v Česku a na Slovensku.
Firmy by se ale měly zaměřit i na marketing přes sociální sítě a internet, protože hrají důležitou roli ve způsobu, kterým mileniálové nakupují. Kromě toho, že nejraději nakupují on-line a rádi využívají slevové poukázky, než se vůbec pro nějaký produkt rozhodnou, pečlivě srovnávají ceny na internetu a hledají zkušenosti ostatních zákazníků. Až 60 procent z nich na internetu produkty samo hodnotí. 38 procent je pak sdílí na sociálních sítích.
Lidé narození mezi lety 1980 a 2000 nejsou zanedbatelnou skupinou zákazníků. Například v roce 2015 utratili na zmiňovaných trzích za diamantové šperky téměř 26 miliard amerických dolarů. Tato částka tvoří 45 procent z celkové hodnoty zakoupených šperků za daný rok.
Zájem o diamanty stoupá
V prvním pololetí letošního roku ceny diamantů rostly. Potvrdila to analýza investičního fondu Quant. Podle klenotníka a majitele společnosti ALO diamonds Alojze Ryšavého vzrostly ceny leštěných diamantů o váze 0,3 karátu o 3,7 procenta. U větších diamantů o váze tří karátů, které se zasazují do investičních šperků, růst činil 1,8 procenta.
Celosvětový zájem o diamantové šperky se čtyři roky po sobě drží na historických maximech s tržbami kolem 80 miliard dolarů (1,9 bilionu korun) za rok. V letech 2009 až 2016 rostly ročně tržby v průměru o 3,1 procenta, vyplývá to ze studie těžařské společnosti De Beers. Podle ní bude celosvětová poptávka po diamantových špercích stoupat i nadále. Spojené státy přitom představují 50 procent celosvětové poptávky, dalšími velkými odbytišti jsou Čína a Indie.
Příznivý vývoj na trhu se ukazuje především v Číně. Projevilo se to mimo jiné i na návštěvnosti každoročního mezinárodního veletrhu diamantů v Hongkongu. Letos na jaře se na zhruba 4500 vystavujících přišlo podívat 85 tisíc nákupčích ze 144 zemí, to představuje meziroční nárůst o šest procent, informoval web veletrhu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist