Děti se mohou těšit na bohaté Vánoce. Ekonomice se daří, a rodiče tak svým dětem nadělí dražší dárky. Vyplývá to z průzkumu společnosti Wormelen group, která na trhu zaujímá třetinový podíl a zastřešuje například velkoobchod EP Line a maloobchodní řetězce hraček Bambule, Sparkys a HM Studio. Podle něj letos Češi mohou za hračky pod stromeček utratit poprvé více než tři miliardy korun.

Loni vydali Češi za vánoční dárky necelé tři miliardy korun. Vzhledem k tomu, že meziročně se vánoční tržby zvedají o sto až dvě stě milionů, je reálné, že letos poprvé třímiliardovou hranici pokoří. Podporují to i čísla statistiků, podle nichž tuzemské mzdy rostly ve druhém čtvrtletí nejrychleji za posledních devět let.

"Vedle příznivé ekonomické situace jde nárůst očekávat i proto, že se do dětského zájmu dostávají sofistikované interaktivní hračky často propojené s elektronickým zařízením (například s mobilní aplikací) a rodiče na tuto skutečnost budou reagovat. Takové hračky jsou samozřejmě finančně nákladnější," vysvětluje Jana Krčková, marketingová šéfka Wormelen group.

Interaktivní elektronické hračky, které budou tahákem letošních Vánoc, budou rodiče balit podle průzkumu hlavně školákům, a to i kvůli tomu, aby nebyli pozadu za svými vrstevníky, mezi nimiž jsou elektronické novinky populární. Sociální tlak však bude silně útočit i na mladší ročníky, předškoláci mu budou vystaveni více než v minulosti. Hitem pro menší děti prý bude netopýr Nocto, který má přes 50 funkcí, střídá šest nálad a hýbe křídly.

Obchodníci očekávají vyšší příjmy také proto, že chuť lidí utrácet peníze za nové hračky je podle šéfky marketingu pro Čechy typická. Kladou totiž důraz na rozvoj dětí a sami jim neustále podsouvají nové podněty. Vedle mladých maminek, které si rády dohledávají informace o tom, jak které hračky podporují rozvoj dítěte, a rády si za ně připlatí, podporují vyšší útraty také prarodiče.

Vedle elektronických novinek tak budou tradičně úspěšné i kreativní hry, jako například 3D Magic Maker, který umí z gelu vytvářet trojrozměrné výrobky, či výrobky My Fairy Garden, jež umožňují dívkám vypěstovat v pohádkových květináčích vlastní rostlinky.

Pevnou stálicí mezi vánočními balíčky však budou i klasické dřevěné kostky, stavebnice Lego a hračky navázané na televizní seriály nebo filmy, které budou rodiče dětem díky masivním kampaním kupovat bez ohledu na aktuální trendy.

Více než dříve budou lidé nakupovat dárky přes internet, protože jejich důvěra v e-shopy roste. Nyní elektronicky nakupuje každý dvacátý Čech, ale podle průzkumu to letos bude už zhruba každý čtrnáctý (nárůst z pěti na sedm procent).

"Předvánoční boom se díky e-shopům stále více koncentruje do prosince a končí týden před Štědrým dnem, kdy zákazníci naopak preferují kamennou prodejnu. Do ní pak chodí spíše ženy – maminky, babičky a konzervativnější zákazníci, kteří preferují osobní přístup a rádi si produkt osahají, než si ho odnesou domů," doplňuje k náladám kupujících Krčková.

Loni Češi za nákup her a hraček utratili podle Českého statistického úřadu zhruba 6,8 miliardy korun. Ze statistik rodinných účtů vychází, že každý obyvatel nechal v průměru v hračkářství 646 korun. Výdaje za hračky v posledních letech stále rostou, výjimkou byl jen rok 2012, kdy každý Čech v průměru nakoupil hračky za 600 korun, což bylo o 13 korun méně než o rok dříve.

Zdroj: ČSÚ