Skutečné slevy během slevového černého pátku byly výrazně nižší, než na jaké se snažili nalákat obchodníci. Přinejmenším u trojice velkých e-shopů, na něž se zaměřila analýza společnosti Apify.
Alza.cz a CZC.cz lákaly "až" na 80procentní slevy, Mall.cz "až" 75procentní. Průměrné slevy se ale podle analýzy pohybovaly od 28 do 37 procent. A reálná sleva pak dosáhla jen dvaceti procent u Alza.cz, patnácti procent u Mall.cz a šesti procent u CZC.cz.
Společnost Apify monitorovala celý měsíc před Black Friday ceny všech produktů těchto tří e-shopů. Během samotné slevové akce pak sledovala sekce s produkty v Black Friday čtyřikrát denně.
Analýza také ukázala, že e-shopy v mnoha případech navýšily před černým pátkem (který letos trval téměř celý týden) některé ceny, aby pak slevy působily výrazněji.
Příkladem je vrtačka Black+Decker. Během Black Friday ji e-shop Mall.cz nabízel s údajnou slevou 45 procent za výslednou cenu 2650 korun. Jako původní cenu uváděl 4899 korun. "Ještě že jste si ji nekoupili před měsícem – to byla sleva pouze dvě procenta. Jenže před měsícem stála pouze o stovku víc, přesněji 2749 korun – tehdy byla zlevněna z 2799 korun," říká Jakub Balada ze společnosti Apify.
Kouzlo je podle něj v tom, že Mall.cz 19. listopadu – tedy na začátku akce Black Friday – najednou navýšil původní cenu z 2799 korun na 4899 korun.
Obdobně podle analýzy postupovala i Alza u koloběžky Urbanstar Uscooter. Nabízela ji se slevou 37 procent za výslednou cenu 6290 korun. Nicméně původní cenu navýšila 17. listopadu z předchozích 7500 korun na 9999 korun. Reálná sleva je tak podle Balady jen 16 procent.
Někde cena vzrostla i po "slevě"
"Na CZC.cz jsme dokonce našli produkty inzerované v sekci Black Friday, u kterých se navýšila nejenom původní cena, ale dokonce i cena samotná," uvádí Balada. Jako příklad uvádí monitor Philips Brilliance – obchod CZC.cz u něj sice uváděl větší slevu, ale přesto byla výsledná cena vyšší, než kdyby si ho zákazník koupil na stejném e-shopu o 14 dní dříve.
Podle analýzy nejde o ojedinělé příklady – tyto tři e-shopy navýšily původní cenu u 291 produktů. "Nejvíce původní cenu upravovalo CZC.cz (212 případů), dále Mall.cz (63 případů) a nejméně Alza.cz (16 případů)," upřesňuje Balada.
Zmíněné e-shopy kritiku odmítají. "K systémovým úpravám cen v žádném případě nedochází. U několika uvedených produktů došlo k lidskému pochybení. Mrzí nás selhání u několika produktů a učiníme nápravná opatření, aby se podobná situace již v budoucnu neopakovala," říká obchodní ředitel Alza.cz Petr Bena.
Cílenou manipulaci s cenami odmítá i Mall.cz. "Případy, které se objevily, vycházejí z toho, že už před samotným Black Friday jsme konkrétní zboží prodávali za nižší cenu a v rámci jednotného principu výpočtu slev se maloobchodní cena – tedy ta, ze které se slevy pro kampaně odvozují – aktualizovala," vysvětluje mluvčí Jan Řezáč. "Ve slevové nabídce v rámci Black Friday byly tisíce produktů a toto se týkalo jednotek z nich, ale i tak se našim zákazníkům za nedopatření omlouváme," dodává.
A podobně reaguje i mluvčí CZC.cz Martin Rippl. "K umělému navyšování původních cen u nás nedochází. Při výpočtu konečných slev vycházíme jednotně z doporučených maloobchodních cen, které stanovují výrobci nebo distributoři daných produktů při uvádění na trh. Vzhledem k tomu, že nám u některých starších produktů doporučené maloobchodní ceny chyběly, došlo před akcí Black Friday k jejich doplnění, a to právě z důvodu zachování jednotného přístupu k cenotvorbě i transparentnosti ve výpočtu konečných slev," uvádí.
"Pokud není doporučená maloobchodní cena vyplněna, což se týká hlavně starších produktů, nebo se naopak shoduje s aktuální prodejní cenou, což je případ zase nových produktů, není na webu tato cena vidět. Apify přesto za původní cenu v těchto případech dosazuje cenu aktuální, což je vzhledem k cílům tohoto porovnání zavádějící," dodává Rippl.
Zpochybnění dat ale Balada ze společnosti Apify odmítá. "Z kompletní historie pro zmiňovaný produkt je vidět, že doporučená cena byla uvedena po celou dobu monitorování, a nebyla tedy doplněna 14. listopadu, jak tvrdí CZC.cz - byla pouze navýšena. Navíc jako více problematické považujeme samotné zdražení produktu ve stejný den a jeho uvedení v kategorii Black Friday," vysvětluje.
E-shop |
Deklarovaná sleva |
Průměrná sleva |
Reálná sleva |
Podíl produktů v Black Friday na celkovém počtu |
Alza.cz |
až 80 procent |
31 procent |
20 procent |
1,67 procenta |
Mall.cz |
až 75 procent |
37 procent |
15 procent |
1,95 procenta |
CZC.cz |
až 80 procent |
28 procent |
6 procent |
7,14 procenta |
Zdroj: data získaná pomocí Apify od 20. října do 26. listopadu 2017
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist