Češi v pondělí 11. prosince utratili v e-shopech přes miliardu korun, uvedla Asociace pro elektronickou komerci. Podle údajů Heureka.cz internetové obchody zaznamenaly téměř dva a půl milionu objednávek. Vánoční sezona tak dosáhla minulé pondělí vrcholu.

Spolu se silným úterým a středou šlo o rekordní týden. "Nejsilnějším dnem je tradičně jedno z prosincových pondělí. Po loňských zkušenostech se zpožděním objednávek jsme se snažili zákazníky motivovat k tomu, nenechávat nákupy na poslední chvíli," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Nejvíce lidé objednávali knížky. Velkými skokany se tento den staly společenská satira Továrna na debilno, hororová klasika Stephena Kinga To anebo známý příběh boha Thora, knížka s názvem Severská mytologie. Dále lidé objednávali parfémy, doplňky stravy, mobilní telefony, krmivo pro psy, stolní hry nebo stavebnice Lego.

Mezi další silné dny z pohledu tržeb obchodů patřily i předvánoční akce jako černý pátek a Dny dopravy zdarma. "Během prvního dne akce Dny dopravy zdarma, která tradičně startuje vánoční sezonu, a akce Black Friday uskutečnili Češi jen o pětinu objednávek méně než v nejsilnější den," dodal Braverman.

Za celý minulý týden by obrat e-commerce měl přesáhnout čtyři miliardy korun. Letos by měla česká e-commerce přesáhnout v celoročních obratech 115 miliard korun. Přibližně třetinu z toho budou tvořit vánoční tržby.

Lidé stráví nakupováním dárků v pracovní době 100 minut denně

Zaměstnanci tuzemských firem před Vánoci stráví v práci nepracovními aktivitami na internetu 100 minut denně. Je to o pět minut více než loni. Nejčastěji vybírají vánoční dárky, dovolenou nebo tráví čas na sociálních sítích. Firmy tak za poslední pracovní měsíc před Vánoci v průměru přišly o 5625 korun za každého zaměstnance. Vyplývá to z analýzy společnosti truconneXion.

"Trend okrajování pracovní doby ve prospěch soukromých aktivit zaměstnanců se prohlubuje, za poslední čtyři roky se promrhaný čas prodloužil o 15 minut," uvedl Martin Hnízdil z truconneXion.

Za poklesem pracovní morálky před koncem roku stojí vedle nakupování dárků hlavně sociální sítě, které se drží na špičce způsobů lelkování na pracovišti. "Ústní domluvu přes telefon ve většině případů převzaly sociální sítě a komunikátory typu WhatsApp či Facebook Messenger. Je to vidět na obrovském nárůstu jejich využívání v pracovní době," dodal Hnízdil.

Stále častěji lidé v práci lelkují i prostřednictvím mobilního telefonu, na kterém mohou rovněž provést nákupy či výběr dárků. Zaměstnanci totiž telefony využívají k volání stále méně. Ze všech využívaných funkcí představuje telefonování pouze 12 procent a tento podíl, stejně jako u klasických SMS zpráv, každoročně klesá ve prospěch komunikačních aplikací typu Skype, WhatsApp či Facebook Messenger. Patrný je i nárůst času stráveného na sociálních sítích, větší konzumace multimediálního obsahu a různých aplikací.

Letošní předvánoční nákupy přes mobil tento trend potvrzují. Podíl přístupů na weby on-line obchodů prostřednictvím mobilních telefonů se meziročně zvýšil o 15 procent. Naproti tomu obdobně vynaložený čas na počítačích za stejnou dobu klesl o pět procent.