Přestože se v tuzemských městech v dohledné době nechystá zákaz vjezdu automobilů s dieselovým motorem, Češi podle prodejců ojetých aut v posledních letech více tíhnou právě k vozům na benzin. "V současné době vidíme, že proti sobě jdou dva trendy – mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa, a zároveň zvýšený zájem o benzinové zánovní vozy," říká provozní ředitel sítě autobazarů AAA Auto Petr Vaněček.
Podle něj se na českém trhu postupně vyrovnává podíl naftových a benzinových vozů ve prospěch aut s benzinovými motory, po kterých je i dlouhodobě vyšší poptávka. Podle prodejců ojetin případný příliv levných německých aut s dieselovým motorem nevyvolá mezi Čechy vysokou poptávku. "Na Čechy má vliv spíše obecný příklon k benzinu, který nastal již v souvislosti s aférou Dieselgate," dodává Vaněček.
Němci mohou mít podle prodejců problém svá auta za nižší ceny do českých autobazarů prodat. "V České republice je trh s ojetými vozy natolik vyspělý, že není možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, která nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 procent," uvádí Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů.
Podle asociace je navíc pro většinu kupců jedním z hlavních kritérií při výběru vozu jeho český původ. To je také důvod, proč prodejci neočekávají, že by levná německá auta stlačila dolů ceny českých ojetin. "U dieselů s domácím původem velké snížení cen nečekáme, protože tam hrají roli i jiné faktory, jako jsou například doložená servisní historie nebo ověřitelnost stavu tachometru a obecně vyšší důvěra k vozům s původem v Česku," říká Vaněček.
Německá města mohou zakázat vjezd dieselových automobilů, rozhodl soud. První zákazy se očekávají už letos
V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Tento vývoj souvisí především s následky manipulace při měření emisí a z obav, že budou německá města zakazovat vjezd aut na naftu. Zatímco v letech 2015 a 2016 podíl dieselů na všech nových osobních autech činil 48 a 46 procent, loni už klesl na 38,8 procenta. Naopak podíl vozů s benzinovým motorem stoupl z 50 a 52 procent na 57,7 procenta. V posledních měsících je pokles stále znatelnější. Letos v lednu podíl naftových vozů na celkovém prodeji klesl na 33 procent ze 45 procent ve stejném měsíci před rokem.
Výrazné jsou také problémy s odbytem ojetých naftových aut. "Řada zákazníků vzala své rozhodnutí zpět a přešli z dieselu na benzinový vůz. Znejistění je citelné," řekl listu Handelsblatt vedoucí autobazaru v Porýní Andreas Kraemer. Studie internetového prodejce AutoScout24 zase ukázala, že jen 15 procent dotázaných by si koupilo ojeté naftové auto. Málokdo z majitelů ojetých dieselových vozů si totiž nyní může být jist, že by se ho případné zákazy jízdy nedotkly. Podle odborníků by starší německá auta s dieselovým motorem mohla putovat mimo jiné do afrických zemí, kde je o ně zájem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist