Daňový poradce Richard Jahoda označuje poslední rozsudek Nejvyššího správního soudu v případu firmy Vyrtych za ukázkový příklad pochybení finanční správy. Říká, že v případě společnosti, která prokazatelně nakoupila nákladné stroje, berní úředníci neměli právo tvrdit, že k žádnému nákupu nedošlo, a označit firmu za článek řetězového podvodu. Přesto se tak stalo a finanční správa následně reagovala slovy, že rozsudek NSS není důkaz, že nešlo o podvod. "My ty rozsudky pečlivě čteme a na jejich základě radíme klientům, jak se mají chovat," říká daňový poradce.

Může se dnes poctivá, leč čile obchodující firma s řadou dodavatelů vyhnout riziku, že jednoho dne přijdou berní úředníci a vše zabaví?

Naší hlavní snahou je to, aby se naši klienti do takové situace vůbec nedostali. Snažíme se proto číst rozsudky a vyvozovat z nich závěry, kde doporučujeme klientům, na co si dát pozor. Ale když čteme v rozsudcích postupy finanční správy, tak vidíme, že to není vždy úplně jednoduché. Podnikání je dnes závod s časem, všechno jde velmi rychle. A vy z rozsudků najednou vidíte, že nestačí použít standardní informační zdroje, pokud si chcete ověřit svého dodavatele. Kouknu se do rejstříku, zkontroluji, jestli můj dodavatel není nespolehlivý plátce, a ověřím všechna dostupná data. To mohu udělat. Pak je potřeba zhodnotit, v jakém oboru podnikám, a vyhodnotit jeho rizikovost. Pokud obchoduji s rohlíky, tak je rizikovost malá. Pokud se zlatem, s pohonnými hmotami nebo s reklamou, už se dá z judikatury vyčíst, že tady je rizikovost vetší. A kontrolní opatření tomu musí odpovídat. Ale protože daňové řízení je neveřejné, tak já nemohu zjistit, jaká je daňová disciplína mého dodavatele. Bohužel, znám to ze života, mám i takového klienta.

Co "provedl"?

Už se chystá soudní řízení, měl ve výdajích náklady na reklamu. Když čtete rozsudky o případech spojených s reklamou, dříve býval hlavní problém doložit reklamní plnění. Zvlášť když se jednalo o billboardovou nebo světelnou reklamu. A poplatníci často nebyli schopni doložit, že k plnění skutečně došlo, a to ve fakturovaném rozsahu. Nicméně se firmy poučily a dnes je standardem, že když si objednáte reklamu, tak před reklamní plochou je kamera, která ji snímá, a vy pak dostanete DVD s nonstop záznamem vašich reklam. Tím učiníte nezpochybnitelným, že jste je skutečně nakoupili. Pokud to sedí, tak by mělo být vše v pořádku. Ale v našem případě, přestože v závěru kontroly DPH reklamu uznali, zároveň konstatovali, že šlo o podvod a jde to k soudu. Je to stejné kauzy jako u firmy Vyrtych, kde berní úředníci zpochybnili, že si firma koupila skutečné stroje.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru