Legendární značka Harley-Davidson oslaví letos v létě stopatnácté výročí od svého založení. A jako místo oslav si vybrala Prahu. Možná i proto, že nejvýše postaveným manažerem legendární značky Harley-Davidson, který řídí oblast od Kapského Města po Vladivostok, je Čech Martin Heřmanský.

"Na přelomu dvacátých a třicátých let bylo Československo mezi prvními třemi nejsilnějšími trhy Harleye-Davidson na světě, i přesto že motocykl v té době stál jako malý dům," vysvětluje v rozhovoru pro HN Heřmanský, proč mají motocykly Harley v Česku tak dobrou pověst.

Středočeský kraj přispěje na motorkářské oslavy výročí Harleye-Davidson částkou 10 milionů. Akce se ale bude konat v Praze

Z jakého důvodu jste si jako místo celosvětové oslavy zvolili Prahu?

Hledali jsme ikonické místo s dobrou infrastrukturou a podporou místních samospráv a města. To je pro nás důležité, protože podle našich odhadů na oslavu dorazí minimálně sto tisíc návštěvníků ze zahraničí.

V České republice má vaše značka velký úspěch už dlouhodobě. Proč zrovna u nás?

Harley-Davidson má v Československu velmi dlouhou historii. První zastoupení tu bylo otevřeno už v roce 1924. Na přelomu dvacátých a třicátých let bylo Československo mezi prvními třemi nejsilnějšími trhy Harleye-Davidson na světě, i přesto, že motocykl v té době stál jako malý dům. V roce 1928 vznikl klub Harley-Davidson Club Praha, který funguje dodnes a je světově uznáván jako nejdéle existující klub HD bez přerušení. Lidé, co na našich motorkách jezdili, prožili a přežili několik režimů.

Předseda Evropské komise J.-C. Juncker se v březnu nechal slyšet, že pokud Spojené státy skutečně zavedou cla na dovoz evropské oceli do USA, uvalí EU zase cla na dovoz amerických motorek a dalšího amerického zboží. Může to prodej značky ohrozit?

Doufám, že se to nestane. Pokud ano, je otázka, jestli se bude jednat o krátkodobý nebo dlouhodobý problém. V obou případech to bude mít významný dopad na naše prodejní výsledky v Evropě. Stejný problém už řeším v Turecku, kde se loni v létě Erdoganova vláda rozhodla uvalit dvacetiprocentní dovozní clo na veškeré motocykly vyrobené mimo EU. (Pozn. redakce: Americký prezident dal Evropské unii výjimku a cla na hliník a ocel pro ni neplatí. Tím se minimálně oddálila i hrozba, že by EU uvalila odvetná cla na americké motorky. Rozhovor vznikl před těmito událostmi.)

Jak moc závisí poptávka po motocyklech na jejich ceně?

Byť jsme vnímáni jako prémiová značka a motocykl je v zásadě zbytné zboží, tedy něco, co k životu nezbytně nepotřebujete, loajalita a kupní síla našich zákazníků nás zvýhodňuje před velkou řadou konkurentů. S nástupem ekonomické krize v ČR jsme samozřejmě z hlediska objemu prodeje propadli, ale výrazně nejméně ze všech značek.

Velká řada lidí si radši odepře něco jiného než Harley.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se