Do budoucna se Tesco, jeden z největších obchodních řetězců v zemi, zaměří především na potraviny. Další nabídku sportovních potřeb, elektroniky, knih a podobně spíš umenší.
Menší mají být i desítky prodejen, zejména největší hypermarkety s prodejní plochou několika tisíc metrů čtverečních.
Podle ředitele Tesca pro Česko, Slovensko, Maďarsko a Polsko Matta Simistera, je to také reakce na stále rostoucí mzdové nároky zaměstnanců a obecně na situaci na trhu práce. Sehnat nové pracovníky je stále složitější.
Už předešlé kroky Simisterova vedení měly vést ke zlepšení finanční situace firmy. "Loňský rok skončil v plusu a letošek by mohl být ještě lepší," říká britský manažer v rozhovoru pro HN.
Celá skupina Tesco prochází obdobím transformace, nyní vypadá její finanční kondice lépe než ještě před pár lety. Co se v posledních letech s firmou celkově dělo?
Sešla se spousta negativních vlivů v podstatě ve stejnou chvíli. Finanční krize, komoditní krize, obecná digitalizace a internetizace celého prostředí, na kterou musel i klasický maloobchod nějak naskočit. A řada firem včetně nás se soustředila na reakce na tyto věci a zapomněla, že platilo, platí a bude platit to základní. Kvalitní nabídka, správné ceny a komfort při nákupu.
Jedna z věcí, která byla v celém oboru trochu zmatečná, byla představa toho, že vše pojede on-line. Že klasické nakupování se stane historií. To se ale nestalo. Prodej potravin přes internet je v různých zemích rozvinutý různě, maximálně jsme ale někde u deseti procent, 90 procent retailu zůstává pořád tím stejným retailem se stejnými zažitými principy. My se s tímto trendem nechali trochu unést a na čas hlavně na našem domovském britském trhu ztratili konkurenceschopnost, přístupnost služeb.
Když jsme si sedli a zamysleli se zase nad tím vším, ukázalo se, že i velké obchody pořád mají smysl, když je uděláte dobře. A platí to i tady v Česku.
Šéfem Tesca pro střední Evropu (Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko) je od jara 2017. Dříve působil v britské centrále firmy, mimo jiné v oddělení nákupu potravin.
Reakce, kdy jste prodávali různé majetky včetně obchodů, je tedy minulostí?
Prodávali jsme byznysy, abychom zachránili rozvahu. Média kolem toho hodně kroužila a myslelo se, že prodáme toto, tamto. To byla další nejistota, která nám v uklidnění situace nepomohla. Museli jsme ještě přesvědčovat kolegy, že to myslíme vážně, že zůstáváme. Pomalu se ale celá atmosféra zlepšuje a naše výsledky to potvrzují. Ukazuje to například velká akvizice s velkoobchodem Booker za čtyři miliardy liber.
Navíc, když jsme před pár týdny oznamovali a komentovali výsledky celé firmy, už se nikdo neptal, jestli jsme křehká firma. Jsme zpátky ve hře.
Jak to vypadá s Tescem ve střední Evropě, když vy jste přímo zodpovědný za trhy v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku?
Strategie je jasná, naši snahou je stabilizovat zdejší byznys, podobně jako v centrále ve Velké Británii. To nyní dokončujeme. Máme tříletý plán. Nyní začínáme jeho druhý rok. Cíl je zdvojnásobit loňský zisk. Toho chceme dosáhnout také tak, že jsme zjednodušili nabídku zboží. To nám pak trochu rozváže ruce pro nové investice.
Tržby: | 44,5 mld. Kč |
Ztráta: | - 1 mld. Kč |
Počet prodejen: | 200 |
Zaměstnanci: | 12 000 |
Je toto jakési "zeštíhlování" tématem pro celý retail?
Neřekl bych. Každý se soustředí na něco. Někdo na nový sortiment, zařazením oblečení třeba. Někdo na on-line. Někdo na rolování fungujícího modelu, což je případ německých diskontérů, že nějakou šablonu použijete opakovaně u dalších obchodů. Tím si dřív procházelo Tesco.
My, jak už jsem naznačil, teď ještě trochu zeštíhlíme. Neznamená to ale zavírání a prodávání prodejen. Je to spíš zefektivňování a lepší vytížení prodejní plochy. Zároveň chceme otevírat nové menší formáty prodejen, v kterých dosahujeme velmi dobrých výsledků. Což se bude týkat zejména také našich franšízových konceptů Žabka.
Je to strategie, která dává smysl i proto, že rostou mzdy zaměstnanců. A to vás k tomuto "zeštíhlování" taky tak trochu nutí?
Také to hraje svou roli. Aktuální situace na trhu práce nejen v Česku, ale celém regionu střední Evropy je bezprecedentní. K tomu musíme přidat inflaci nejen mezd ale i všech cen. Právě u nás probíhá jednání o nové kolektivní smlouvě. Mzdy jsme nedávno zvyšovali, je zřejmé, že nás to čeká nyní znovu.
Co se dočtete dál
- Proč není automatizace pro obchody vhodná.
- Proč budoucnost prodeje potravin není internetový prodej.
- Jak probíhá "rohlíková válka" mezi obchodníky.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist