V Číně vzniká aplikace, která by jako první otestovala použití tzv. blockchainu v masovém použití. Mladý vývojář a podnikatel Čchen Wej-sing usiluje o vznik platformy podobné například Uberu, která by ovšem umožnila svým uživatelům spojit se s řidičem přímo bez přítomnosti třetí strany.
Využití blockchainu by podle Wej-singa vytvořilo decentralizovaný systém, ve kterém by si cestující s řidiči domluvili cenu pouze mezi sebou, čímž by se snížily náklady za služby prostředníka, jakým je třeba právě společnost Uber. Wej-sing si od toho slibuje konec dohledu "kapitalistů" a umožnění přímé komunikace mezi "pracovníky" a "spotřebiteli".
Tato decentralizovaná platforma by byla první zkouškou, jak by užití blockchainu fungovalo v rámci sociální aplikace tohoto rozměru. "Vnímejte to jako velký sociální experiment s potenciálem na Nobelovu cenu," citoval Wej-singova slova server Quartz, který projekt pojmenoval jako "Uber na blockchainu".
Blockchain je veřejná decentralizovaná účetní kniha, která anonymně zaznamenává veškeré transakce. Data a informace se tedy v blockchainu neuchovávají na jednom místě, ale jsou přítomny na několika rozdílných úložištích.
Záznamy v blockchainu jsou zároveň neměnitelné a nesmazatelné, jelikož jakmile se daná informace dostane do sítě, automaticky se zapisuje do jiných "bloků".
Blockchain by se ve finanční sféře mohl podle některých názorů postarat o revoluci, někteří odborníci však na něj nahlížejí jako na riziko.
Sám Wej-sing stál u zrodu jedné z nejúspěšnějších firem, která se osobní dopravou zabývala. Ze své úspěšné firmy Kuaidi Dache však odešel poté, co se v roce 2015 sloučila se svým konkurentem Didi. Tomu se navíc rok nato podařilo koupit i čínskou větev Uberu a dnes tak de facto ovládá celý čínský trh.
Ačkoliv tržní podíl Didi tvoří 90 procent, konkurenční boj v Číně je nepřetržitý a ani hegemoni nemají své prvenství dlouhodobě jisté. Rychle rostoucí čínský start-up Meituan zabývající se zprostředkováváním slevových voucherů nedávno oznámil miliardové investice do rozvoje právě osobní dopravy. S velkým očekáváním se také čeká na možný úspěch "Uberu na blockchainu", který by se mohl pokusit současného dopravního giganta sesadit z pomyslného trůnu.
Takzvaný ride-hailing, neboli jízda na vyžádání, je v Číně nesmírně populární. Tamní trh s tímto druhem dopravy, který zahrnuje jak tradiční taxislužby, tak nové firmy využívající digitální technologie k propojení řidičů s cestujícími, je největší na světě.
Hodnota čínského trhu s jízdami na vyžádání se odhaduje na 30 miliard dolarů, tedy více než součet všech ostatních států dohromady. Do dvou let by se navíc hodnota tohoto trhu v Číně mohla více než zdvojnásobit na 72 miliard dolarů, uvádí zpráva konzultační firmy Bain & Company.
"Každé větší čínské město se v souvislosti s jízdami na vyžádání rovná menšímu státu," řekl serveru CNN jeden z autorů zprávy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist