V Číně vzniká aplikace, která by jako první otestovala použití tzv. blockchainu v masovém použití. Mladý vývojář a podnikatel Čchen Wej-sing usiluje o vznik platformy podobné například Uberu, která by ovšem umožnila svým uživatelům spojit se s řidičem přímo bez přítomnosti třetí strany.
Využití blockchainu by podle Wej-singa vytvořilo decentralizovaný systém, ve kterém by si cestující s řidiči domluvili cenu pouze mezi sebou, čímž by se snížily náklady za služby prostředníka, jakým je třeba právě společnost Uber. Wej-sing si od toho slibuje konec dohledu "kapitalistů" a umožnění přímé komunikace mezi "pracovníky" a "spotřebiteli".
Tato decentralizovaná platforma by byla první zkouškou, jak by užití blockchainu fungovalo v rámci sociální aplikace tohoto rozměru. "Vnímejte to jako velký sociální experiment s potenciálem na Nobelovu cenu," citoval Wej-singova slova server Quartz, který projekt pojmenoval jako "Uber na blockchainu".
Blockchain je veřejná decentralizovaná účetní kniha, která anonymně zaznamenává veškeré transakce. Data a informace se tedy v blockchainu neuchovávají na jednom místě, ale jsou přítomny na několika rozdílných úložištích.
Záznamy v blockchainu jsou zároveň neměnitelné a nesmazatelné, jelikož jakmile se daná informace dostane do sítě, automaticky se zapisuje do jiných "bloků".
Blockchain by se ve finanční sféře mohl podle některých názorů postarat o revoluci, někteří odborníci však na něj nahlížejí jako na riziko.
Sám Wej-sing stál u zrodu jedné z nejúspěšnějších firem, která se osobní dopravou zabývala. Ze své úspěšné firmy Kuaidi Dache však odešel poté, co se v roce 2015 sloučila se svým konkurentem Didi. Tomu se navíc rok nato podařilo koupit i čínskou větev Uberu a dnes tak de facto ovládá celý čínský trh.
Ačkoliv tržní podíl Didi tvoří 90 procent, konkurenční boj v Číně je nepřetržitý a ani hegemoni nemají své prvenství dlouhodobě jisté. Rychle rostoucí čínský start-up Meituan zabývající se zprostředkováváním slevových voucherů nedávno oznámil miliardové investice do rozvoje právě osobní dopravy. S velkým očekáváním se také čeká na možný úspěch "Uberu na blockchainu", který by se mohl pokusit současného dopravního giganta sesadit z pomyslného trůnu.
Takzvaný ride-hailing, neboli jízda na vyžádání, je v Číně nesmírně populární. Tamní trh s tímto druhem dopravy, který zahrnuje jak tradiční taxislužby, tak nové firmy využívající digitální technologie k propojení řidičů s cestujícími, je největší na světě.
Hodnota čínského trhu s jízdami na vyžádání se odhaduje na 30 miliard dolarů, tedy více než součet všech ostatních států dohromady. Do dvou let by se navíc hodnota tohoto trhu v Číně mohla více než zdvojnásobit na 72 miliard dolarů, uvádí zpráva konzultační firmy Bain & Company.
"Každé větší čínské město se v souvislosti s jízdami na vyžádání rovná menšímu státu," řekl serveru CNN jeden z autorů zprávy.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist