Německá společnost Daimler AG ve středu představila vlastní nákladní vozy na elektrický pohon, které hodlá vyrábět od roku 2021. Firma známá například díky své značce Mercedes Benz chce svými kamiony konkurovat evropským a americkým rivalům, jako jsou Tesla či Volkswagen. Informovala o tom agentura Reuters.
Osmnáctikolový kamion Freightliner eCascadia má dojezd 400 kilometrů a má sloužit převážně pro místní distribuci. Konkuruje tím americké Tesle, která má na svůj již představený model asi 450 rezervací a tvrdí, že dojezd jejích kamionů bude asi 800 kilometrů, tedy dvakrát víc než uvádí Daimler. Tesla ale zatím nemá vlastní továrnu na nákladní vozy, s jejich výrobou ale počítá od roku 2020.
Daimler plánuje svým zákazníkům už letos dodat 30 kusů testovacích prototypů. "Nepotřebujeme platby předem k financování našich investic, našim zákazníkům dáme prototypy a za ty si nic neúčtujeme," řekl šéf autobusové a kamionové divize Daimleru Martin Daum na otázku, jestli firma bude stejně jako Tesla přijímat placené rezervace.
Kromě Freightlineru eCascadia představil Daimler ve středu i menší Freightliner eM2 106 s menším dojezdem asi 370 kilometrů. Tento typ je určen pro lokální distribuci jako například dovoz nápojů, což někteří analytici označují za ideální trh pro elektrické kamiony.
Daimler má momentálně čtyřicetiprocentní podíl na americkém trhu s nákladními vozy, orientace na elektrické vozy na kratší vzdálenost dává podle analytika Tima Denoyera naprostý smysl. "Místní distribuce má smysl, protože nemá stejné požadavky jako přeprava na delší vzdálenost, ale přesto každodenně elektrické vozy odjedou dostatečnou vzdálenost na to, aby ušetřily za palivo," řekl agentuře Reuters.
Úspěch větších kamionů by závisel na snížení cen a zlepšení technologie baterií. "Přestože prodeje nákladních vozů na elektrický pohon budou v příštích letech významné, nemyslím si, že by elektrokamiony v blízké době nahradily kamiony na diesel. Obzvláště dálnice a dlouhé cesty představují problém kvůli kapacitě baterií a omezenému dojezdu," říká Denoyer.
Daimler bude nejspíš používat baterie od německé firmy Akasol. Firma také oznámila výstavbu nového testovacího centra pro autonomní vozy v americkém Portlandu, které se připojí k již existujícím centrům v německém Stuttgartu a indickém Bangaloreu.
Jeden z největších konkurentů Dimleru - americký Navistar International Corp - hodlá představit v severní Americe svůj vlastní nákladní vůz na elektrický pohon do konce roku 2019. Jeho evropský partner Volkswagen již dříve oznámil, že hodlá do roku 2022 investovat do elektrických a autonomních vozů 1,7 miliardy dolarů.
Největší překážkou rozvoje trhu s elektrokamiony jsou prozatím vysoká pořizovací cena, takřka neexistující infrastruktura dobíjecích stanic, nízký dojezd a omezení nosnosti kvůli velikosti a váze baterií.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist