Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů autodílů loni vzrostly o sedm procent na rekordních 1,09 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 614 miliard korun, tedy o desetinu více než v předchozím roce. Oznámili to ve středu zástupci Sdružení automobilového průmyslu na tiskové konferenci.

Firmy sdružení se na tuzemské průmyslové výrobě podílejí více než 24 procenty a připadá na ně 22 procent exportu Česka. Vývoz automobilek loni stoupl o šest procent na 918 miliard korun. Celkem 84 procent exportu směřuje do zemí Evropské unie a a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA). Největším trhem je Německo (33 procent), následuje Velká Británie (7,5 procenta) a Francie (sedm procent).

Výroba osobních automobilů se v roce 2017 zvýšila o pět procent na 1,413 milionu vozů, což je dosud nejvíce. Největší výrobce Škoda Auto zvýšil loni domácí produkci o 12 procent na 858.103 aut. V automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356.700 aut a kolínská TPCA snížila produkci o desetinu na 199.078 vozidel.

Česko si tak udrželo druhou příčku v podílu vyrobených aut na obyvatele za sousedním Slovenskem. V absolutních číslech Česku patří 17. příčka na světě. Výroba nákladních automobilů stoupla téměř o 12 procent na 1481 vozidel a produkce autobusů vzrostla o 5,5 procenta na 4631 vozů. Výroba motocyklů se zvýšila o osm procent na 1331 strojů. Zvýšila se také produkce přívěsů a návěsů o dvě procenta na 25 219 kusů.

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara poptávka po automobilech sice dál roste, ale ztrácí dynamiku. "Sektor také začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil i naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci v současnosti využívají kapacitu na 110 až 115 procent," uvedl.

Autoprůmysl podle něj čekají v příštích letech největší změny v historii, které souvisí se snižováním emisí, zaváděním elektromobility nebo autonomního řízení. Odvětví bude muset čelit inflaci, výkyvům kurzu koruny, ale i politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení cel v USA.

Tržby dodavatelských firem stouply o 3,4 procenta na 460,5 miliardy Kč. Export výrobců dílů se podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka zvýšil o 0,6 procenta na 353,1 miliardy Kč.

Zaměstnanost ve firmách sdružení loni vzrostla o šest procent na 126 375 lidí. Průměrná mzda stoupla o sedm procent na 37 399 korun. Byla tak o 27 procent nad průměrnou mzdou v Česku.

Členy Sdružení automobilového průmyslu je 146 výrobců vozidel, dodavatelů a dalších subjektů zapojených v automobilovém průmyslu v České republice.  Sdružení ve středu také vyhlásilo Podniky roku 2017, které hodnotí podle zisku, přidané hodnoty a meziroční změny tržeb. Mezi firmami do 250 zaměstnanců titul získaly Global Assistance, Tiberina Automotive a Toyota Tsusho Europe, z velkých firem pak Iveco Czech Republic, Magna Exteriors a Škoda Auto.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist