Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů autodílů loni vzrostly o sedm procent na rekordních 1,09 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 614 miliard korun, tedy o desetinu více než v předchozím roce. Oznámili to ve středu zástupci Sdružení automobilového průmyslu na tiskové konferenci.
Firmy sdružení se na tuzemské průmyslové výrobě podílejí více než 24 procenty a připadá na ně 22 procent exportu Česka. Vývoz automobilek loni stoupl o šest procent na 918 miliard korun. Celkem 84 procent exportu směřuje do zemí Evropské unie a a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA). Největším trhem je Německo (33 procent), následuje Velká Británie (7,5 procenta) a Francie (sedm procent).
Výroba osobních automobilů se v roce 2017 zvýšila o pět procent na 1,413 milionu vozů, což je dosud nejvíce. Největší výrobce Škoda Auto zvýšil loni domácí produkci o 12 procent na 858.103 aut. V automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356.700 aut a kolínská TPCA snížila produkci o desetinu na 199.078 vozidel.
Česko si tak udrželo druhou příčku v podílu vyrobených aut na obyvatele za sousedním Slovenskem. V absolutních číslech Česku patří 17. příčka na světě. Výroba nákladních automobilů stoupla téměř o 12 procent na 1481 vozidel a produkce autobusů vzrostla o 5,5 procenta na 4631 vozů. Výroba motocyklů se zvýšila o osm procent na 1331 strojů. Zvýšila se také produkce přívěsů a návěsů o dvě procenta na 25 219 kusů.
Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara poptávka po automobilech sice dál roste, ale ztrácí dynamiku. "Sektor také začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil i naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci v současnosti využívají kapacitu na 110 až 115 procent," uvedl.
Autoprůmysl podle něj čekají v příštích letech největší změny v historii, které souvisí se snižováním emisí, zaváděním elektromobility nebo autonomního řízení. Odvětví bude muset čelit inflaci, výkyvům kurzu koruny, ale i politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení cel v USA.
Tržby dodavatelských firem stouply o 3,4 procenta na 460,5 miliardy Kč. Export výrobců dílů se podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka zvýšil o 0,6 procenta na 353,1 miliardy Kč.
Zaměstnanost ve firmách sdružení loni vzrostla o šest procent na 126 375 lidí. Průměrná mzda stoupla o sedm procent na 37 399 korun. Byla tak o 27 procent nad průměrnou mzdou v Česku.
Členy Sdružení automobilového průmyslu je 146 výrobců vozidel, dodavatelů a dalších subjektů zapojených v automobilovém průmyslu v České republice. Sdružení ve středu také vyhlásilo Podniky roku 2017, které hodnotí podle zisku, přidané hodnoty a meziroční změny tržeb. Mezi firmami do 250 zaměstnanců titul získaly Global Assistance, Tiberina Automotive a Toyota Tsusho Europe, z velkých firem pak Iveco Czech Republic, Magna Exteriors a Škoda Auto.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist