Francouzské automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën brzy nabídnou Pařížanům službu na sdílení aut. Chtějí tak využít krachu dosavadního projektu Autolib.
"Právě Paříž přišla se sdílením elektroaut. Dokázali jsme, že jsou potřeba," prohlásila pařížská starostka Anne Hidalgová s tím, že po pádu Autolibu je třeba přinést jasné plány do budoucna.
Službu Autolib, kterou provozoval francouzský magnát Vincent Bolloré, s velkou pompou uvedl v roce 2011 do pařížských ulic tehdejší socialistický starosta Bertrand Delanoe. Ten si od projektu sliboval snížení škodlivin v Paříži.
Jenže od svého vzniku se Autolib nedostal do černých čísel. Právě naopak. Služba měla fungovat do roku 2023 - do tohoto roku by ale podle odhadů měla nahromadit dluh až 300 milionů eur. A proto se úřady rozhodly smlouvu vypovědět.
A co stálo za pádem Autolibu? Byl to například rychlý nástup Uberu i stížnosti klientů na čistotu vozidel. Ta údajně používali k přespání drogově závislí nebo bezdomovci.
Těmto problémům se chtějí samozřejmě francouzské automobilky vyhnout a své plány diskutovaly přímo se starostkou Hidalgovou. Renault už má s podobnou službou zkušenosti. V Madridu nabízí na sdílení na 500 aut. Teď hodlá rozmístit první sdílená elektroauta do pařížských ulic už letos v září. V Paříži budou k dispozici elektromobily Zoe, Twizy a Kangoo. Jak uvádí francouzská média, Renault zatím nezveřejnil, kolik jeho služba bude stát. Do konce roku bude v Paříži na 2000 sdílených aut této značky.
Vedle Renaultu pak chce Pařížanům nabídnout své služby i PSA Peugeot Citroën. Ve třetím čtvrtletí hodlá do pařížských ulic povolat na 500 svých vozidel pod značkou Free2Move. Postupně pak jejich počet navýší. Také automobilka PSA, stejně jako Renault, testovala sdílené elektromobily už v Madridu.
Pařížská starostka Hidalgová pak dodala, že se přihlásily i další automobilky, které mají o sdílení zájem. Jedná se například o německé BMW, Daimler nebo Volkswagen.
Právě Volkswagen nedávno oznámil, že začne provozovat službu na sdílení elektromobilů příští rok v německých městech. A poté ji plánuje rozšířit do dalších velkých měst v Evropě, Asii nebo Severní Americe.
Nová konkurence z Kalifornie
Sdíleným elektromobilům mezitím v Paříži vyrostla nová konkurence. Nedávno do francouzské metropole vstoupil kalifornský start-up Lime, který nabízí sdílené elektrokoloběžky. V Paříži chce Lime otestovat nálady Evropanů i evropských regulátorů.
Lime plánuje, že z Paříže v budoucnu rozšíří své služby do dalších měst na starém kontinentu. "S Evropou máme velké plány," prohlásil nedávno Arthur-Louis Jacquier, šéf francouzské pobočky Lime pro agenturu Reuters. Upozornil, že do konce letošního roku hodlá Lime rozšířit své aktivity do 26 měst. O jaké se konkrétně jedná, ale nesdělil.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist