Americký řetězec rychlého občerstvení McDonald’s vydává k 50. výročí burgeru Big Mac vlastní globální měnu MacCoin. Hodnota jedné mince odpovídá ceně jednoho Big Macu kdekoliv na světě. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Big Mac poprvé představil v roce 1967 Američan Jim Delligatti, majitel pensylvánské restaurace McDonald’s. O rok později se nabídka Big Macu rozšířila po celých Spojených státech.

Zákazníci mohou minci získat v USA právě s koupí Big Macu. Využít ji lze k získání dalšího burgeru zdarma. Šéf McDonald’s Steve Easterbrook řekl, že čtvrtek byl zvolen záměrně, protože na tento den připadá 100. výročí narození Jima Delligattiho.

V ČR byl první Big Mac prodán 20. března 1992. Tehdy řetězec otevřel první českou restauraci v pražské Vodičkově ulici. Český zákazník tehdy za Big Mac zaplatil 50 korun, průměrná hrubá mzda přitom dosahovala zhruba 5000 korun. Za čtvrtstoletí burger podražil o 29 korun, průměrná mzda vzrostla trojnásobně.

Big Mac se stal základem pro mezinárodní ekonomický ukazatel, tzv. Big Mac Index. Index vytvořil v roce 1986 redaktor deníku The Economist Pam Woodal – šlo o jednoduchý způsob pro porovnání parity kupní síly. Rozdíly v prodejní ceně burgeru ukazují na podhodnocení nebo naopak nadhodnocení národních měn. Ve srovnání s USA byla cena Big Macu v lednu tohoto roku vyšší pouze ve Švýcarsku, Norsku a Švédsku. V České republice je v porovnání s cenami v USA asi o 28 procent levnější.

Tržby McDonald’s loni v ČR vzrostly o 13 procent. Za hamburgery a další potraviny utratili zákazníci v tuzemských 96 restauracích firmy 5,18 miliardy korun.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist