Už osm let na českých železničních tratích jezdí vedle státních Českých drah také velcí soukromí dopravci. Leo Express a Regiojet, které Českým drahám konkurují především na trati z Prahy do Ostravy, na trh přinesly tlak na snižování cen i zvyšování komfortu pro cestující. "To podle mě jednoznačně dokazuje, že se konkurence na železnici ze všeho nejvíc vyplácí právě pasažérům. Vydělávají na tom ale i státní dráhy. Více dopravců do vlaků dostalo i více cestujících, takže v Česku roste celý železniční trh podobně, jako tomu je v Itálii či ve Velké Británii," říká Nick Brooks, šéf evropské asociace soukromých železničních dopravců a prodejců jízdenek Allrail, jejíž členy jsou také zmiňované společnosti Leo Express a Regiojet.

Podle Brookse silnější konkurenci na železnici stále brání protežování státních dopravců napříč celou Evropou. "Soukromníci se například hůře dostávají k nákupům vagonů a lokomotiv, ať už nových, či ojetých. Spousta ojetých souprav patří státním dopravcům, kteří nejsou ochotni je prodávat svým soukromým konkurentům. To by se mělo po vzoru leteckých společností změnit. Když provozujete aerolinky, daleko snáze se dostanete k letadlu z druhé ruky než například Leo Express k lokomotivě," zmiňuje šéf Allrailu.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se mimo jiné dočtete, jak hodlá EU posílit soutěž mezi státními drahami a soukromými podniky, ze kterých zemí by si Česko v oblasti železnic mělo vzít příklad a jaké novinky se chystají tuzemští dopravci zavést pro zlepšení kvality cestování.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se