Už osm let na českých železničních tratích jezdí vedle státních Českých drah také velcí soukromí dopravci. Leo Express a Regiojet, které Českým drahám konkurují především na trati z Prahy do Ostravy, na trh přinesly tlak na snižování cen i zvyšování komfortu pro cestující. "To podle mě jednoznačně dokazuje, že se konkurence na železnici ze všeho nejvíc vyplácí právě pasažérům. Vydělávají na tom ale i státní dráhy. Více dopravců do vlaků dostalo i více cestujících, takže v Česku roste celý železniční trh podobně, jako tomu je v Itálii či ve Velké Británii," říká Nick Brooks, šéf evropské asociace soukromých železničních dopravců a prodejců jízdenek Allrail, jejíž členy jsou také zmiňované společnosti Leo Express a Regiojet.
Podle Brookse silnější konkurenci na železnici stále brání protežování státních dopravců napříč celou Evropou. "Soukromníci se například hůře dostávají k nákupům vagonů a lokomotiv, ať už nových, či ojetých. Spousta ojetých souprav patří státním dopravcům, kteří nejsou ochotni je prodávat svým soukromým konkurentům. To by se mělo po vzoru leteckých společností změnit. Když provozujete aerolinky, daleko snáze se dostanete k letadlu z druhé ruky než například Leo Express k lokomotivě," zmiňuje šéf Allrailu.
Co se dočtete dál
- V placené části se mimo jiné dočtete, jak hodlá EU posílit soutěž mezi státními drahami a soukromými podniky, ze kterých zemí by si Česko v oblasti železnic mělo vzít příklad a jaké novinky se chystají tuzemští dopravci zavést pro zlepšení kvality cestování.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.