Pražští radní v úterý hlasovali o tom, zda dopravní podnik založí společný podnik s investiční skupinou Penta a společně budou vykupovat pozemky nad budoucími stanicemi trasy D. "Rada hlasovala a o hlas to neprošlo. Myslím, že do voleb už to na programu nebude. Považuji to za velké vítězství zdravého rozumu," okomentovala výsledek hlasování náměstkyně primátorky pro územní plánování Petra Kolínská (SZ).

Podle informací HN rada nebyla jednotná napříč politickým spektrem. Hlasování se zdrželi někteří členové hnutí ANO, ČSSD i Trojkoalice. Základní princip spolupráce mezi dopravním podnikem a Pentou měl být jednoduchý: dopravce měl s Pentou založit společný podnik, ve kterém by Penta získala 51 procent. Díky tomu by bylo možné pozemky vykupovat za tržní, a nikoliv odhadní ceny, za které by je muselo kupovat město.

Základní kapitál společného podniku měl činit 650 milionů korun. Z toho 318 milionů by do firmy vložil dopravce a 332 milionů soukromý investor. Celkem by podle dopravního podniku akciovka na výkupy potřebovala 6,5 miliardy korun. Většinu peněz by si vypůjčila od bank.

Penta by následně získala přednostní právo si od společného podniku koupit pozemky nad stanicemi metra, kde vzniknou atraktivní parcely pro komerční výstavbu. Právě pozemky nad vestibuly patří k těm nejlukrativnějším.

Mezi politiky panují v otázce společného podniku dlouhodobé neshody. Od září navíc začne platit nový zákon o urychlení výstavby důležitých dopravních staveb, díky kterému se urychlí výstavba na vyvlastněných pozemcích. Podle některých radních díky tomu již není společného podniku zapotřebí.

Jinak se na věc dívá dopravní podnik. "Společný podnik má stále velký smysl. Pomůže řadě věcí. Například dojde k maximálnímu zhodnocení pozemků. Je pravda, že nám vyvlastňovací zákon významně pomůže. Na druhou stranu je zde obrovské riziko zahlcení vyvlastňovacích úřadů a následně soudů. Za dopravní podnik stále věříme v model maximálního využití potenciálu všech možných postupů," napsal na konci minulého týdne v SMS na dotaz HN šéf dopravního podniku Martin Gillar.

Trasa linky D z Písnice na náměstí Míru má být téměř 11 kilometrů dlouhá. Kdy odstartuje, zatím není jisté. Náklady na výstavbu se budou pohybovat okolo 50 miliard korun. Stavba bude rozdělena do několika etap. Jako první chce město postavit úsek z Pankráce do stanice Depo Písnice. Následně se metro začne rozšiřovat z Pankráce směrem do centra na náměstí Míru.

Návrh trasy metra D z Náměstí Míru do Písnice:

Metro D

Zdroj: DPP

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist