Ekonomové si zamilovali alternativu k taxislužbě Uber, protože skrze ni vstupují do praxe ekonomické teorie, které dlouhou dobu existovaly jen na stránkách učebnic. Uberu se podařilo vytvořit obrovský volný trh, který je řízen hlavně nabídkou a poptávkou. Dokázal také zbourat monopol klasického taxi a naučil lidi chápat zvýšení cen v době dopravní špičky.
"Uber je v mnohém ztělesněním toho, jak by ekonomové chtěli, aby ekonomika vypadala," řekl v roce 2016 ekonom Stephen Levitt.
A láska ekonomů k Uberu rozhodně není neopětovaná. Uber zaměstnává početný tým špičkových ekonomických expertů, kteří fungují jako firemní think-tank. Ten se probírá obrovským množstvím dat a připravuje munici pro lobbisty, kteří pro Uber pracují. Oficiální název tohoto týmu je "Research and Economics", interně jsou však známí jako Ubereconomics, píše server Quartz.
Přestože Uber spolupracuje s velkými jmény, jako jsou například Stephen Levitt, který se věnuje ekonomii zločinu, nebo bývalý poradce amerického exprezidenta Obamy Alan Krueger, Ubereconomics se snaží držet v ústraní a moc na sebe neupozorňovat. Členové tohoto týmu mají v popisu práce především analyzovat data od zákazníků, testovat nové funkce a vypracovávat odborné studie.
To není nic neobvyklého, spousta firem má svůj tým expertů, který jim pomáhá zvýšit příjmy. Uberu jde ale i o prestiž. Cílem firmy je, aby její studie psali ti nejlepší a aby je otiskly hlavní akademické časopisy.
První ekonomická studie, kterou Uber v roce 2015 vydal, měla název "Analýza trhu práce pro řidiče-partnery Uberu ve Spojených státech". Hlavním zjištěním byl fakt, že většina řidičů Uberu má jiné zaměstnání na částečný, nebo dokonce plný úvazek. Těmto lidem vyhovovalo, že si mohli nastavit vlastní rozvrh práce a Uber brali jako přivýdělek. Studie také nabídla první odhad toho, kolik si průměrný řidič vydělá. V Chicagu to vyšlo na 16,2 dolaru za hodinu (zhruba 360 korun), v New Yorku na 30,35 dolaru, tj. zhruba 670 korun (po odečtení podílu, který si bere Uber, ale před odečtením ceny paliva a údržby vozu).
Co se dočtete dál
- Ve zbytku článku můžete zjistit, proč byla důvěryhodnost první studie pod hlavičkou Uberu zpochybňována.
- S jakými důležitými jmény světové ekonomiky Uber spolupracuje?
- Jak se pomocí studie povedlo ukázat, že politika určování ceny podle momentální poptávky je správná?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.