Výrobci kamionů a autobusů budou muset výrazně snížit emise u svých vozů. Evropská unie plánuje nastavit nová pravidla, která mají do konce příští dekády omezit množství oxidu uhličitého, které vypouštějí do vzduchu těžké vozy.
Evropská komise navrhuje, aby se ke snížení zplodin dospělo ve dvou krocích. Do roku 2025 mají výrobci průměrné emise na vozidlo srazit o 15 procent v porovnání s rokem 2019. Během následujících pěti let pak mají jít ještě o dalších 15 procent dolů.
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) varuje, že jsou limity příliš přísné. "Jsme ochotni zavázat se k ambiciózním cílům v oblasti snižování emisí CO2, pokud budou v daném časovém horizontu technologicky a ekonomicky životaschopné," říká generální tajemník ACEA Erik Jonnaert.
Podle sdružení komise ve svých představách nezohlednila složitost trhu nákladních aut. Vývoj kamionů a autobusů, které půjdou v roce 2025 do prodeje, již začal před časem. Výrobci si proto stěžují, že mají na snížení emisí o 15 procent méně času. ACEA proto už dříve prosazovala, aby se nastavily nižší limity. Podle nich by se měly do roku 2030 požadavky na snižování emisí na výrobce snížit "pouze" o 16 procent.
Co se dočtete dál
- Co doporučuje Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí?
- Jak na to reaguje české Sdružení automobilových dopravců?
- Jak bude pokračovat rozhodování a co by měl tlak na snižování emisí podle analytiků přinést.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.