České dráhy musí podle ředitele Českých drah Miroslava Kupce projít transformací, aby uspěly na liberalizovaném železničním trhu. Firma potřebuje ve velkém investovat do nových vlakových souprav. "Musíme řešit, z čeho zaplatíme 40 miliard, které potřebujeme investovat do našeho vozového parku," říká v rozhovoru pro HN Kupec. Jednou z cest by mohl být prodej dceřiných společností státu. Diskuse se v první řadě stočí na ČD Cargo.
HN: Ministr dopravy Dan Ťok řekl, že by do ČD Cargo mohl vstoupit soukromý investor. Premiér Andrej Babiš tvrdí, že k žádné privatizaci nedojde. Jaké máte informace vy?
Pro začátek: jediným akcionářem ČD Cargo je společnost České dráhy. Není to ministerstvo ani nikdo jiný. O tom, jestli do firmy někdo další vstoupí, proto rozhodne vlastník. Samozřejmě vzhledem k tomu, že je ČD Cargo velká společnost národního charakteru, jedná se o velmi citlivé téma, které je politizováno. Zcela určitě proto jakýkoliv krok s majetkem ČD Cargo, který bychom měli uskutečnit, bude muset nejdříve podlehnout širšímu konsenzu.
Nemyslím tím pouze politickému. Záležet bude například na postoji odborářů, kteří mají v Českých drahách velmi silné postavení.
Co se dočtete dál
- Jak by mohl podle šéfa ČD proběhnout prodej ČD Cargo?
- Jak moc je prodej reálný a v jaké fázi jsou jednání o něm?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.