Přepravní společnost Taxify zvažuje své další působení ve čtyřech krajských městech v Česku s výjimkou Prahy. Firma tvrdí, že v nich čelí systematickému pokutování úřady a také zastrašování a napadání ze strany konkurence. Taxify by tak mohlo dále působit pouze v hlavním městě. Společnost to v pondělí uvedla v tiskové zprávě. Působení Taxify v krajských městech zakazuje předběžné opatření, minulý týden navíc soud zatím nepravomocně zakázal službu bez splnění zákonných pravidel i v Praze. Společnost Taxify provoz přesto dosud nikde nepřerušila.

Estonská firma rozšířila svůj provoz do Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic letos v červenci. Podle šéfa Taxify pro Česko a Slovensko Romana Sysla se však musí v těchto městech vyrovnávat s nepřízní úřadů a také napadáním ze strany konkurence. "Nedovolíme, aby byli řidiči, kteří naši aplikaci využívají, opakovaně fyzicky a slovně napadáni. Nechceme je těmto útokům nadále vystavovat, a proto velmi vážně přemýšlíme o odchodu z těchto měst," uvedl.

Petr Havránek z ostravského magistrátu řekl, že nyní je vedeno s řidiči pro Taxify zhruba 40 správních řízení, a to kvůli porušení podmínek při provozování taxislužby. "Tyto osoby byly mylně informovány společností Taxify, že nic nepotřebují, a mohou jen tak svobodně vozit lidi po městě," řekl Havránek s tím, že pravomocné sankce jsou zatím dvě. Město odhaduje, že v Ostravě nyní jezdí celkem 300 až 350 taxikářů.

V Olomouci bylo správní řízení s řidiči Taxify zahájeno, protože jezdili i přes zákaz, který vyplývá z předběžného opatření soudu. Mluvčí radnice Radka Štědrá řekla, že kontrola magistrátu odhalila čtyři řidiče, s nimiž je vedeno správní řízení. Řidičům Taxify hrozí pokuta až 350 tisíc korun. V Olomouci se nabídka taxislužeb v posledních letech rozšířila a lidé se mohou svézt auty několika provozovatelů. Taxislužby teď běžně nabízejí jednotnou cenu za jízdu po městě, což nebývalo obvyklé.

Podle Leony Polanecké z odboru dopravy plzeňského magistrátu policie kontroluje taxislužby plošně. "Rozhodně to není žádná cílená kampaň proti nim (Taxify)," uvedla. V Plzni je podle Polanecké dlouhodobě dost vozů taxislužby, funguje tu pět centrál. Odbor dopravy eviduje na území města 217 aktivních dopravců v taxislužbě, kteří na sebe mají veden jeden nebo více vozů a zároveň mají koncesi živnostenského úřadu. "Teď trochu víc řidičů u nás žádá o žlutou kartu (průkaz řidiče taxislužby) v souvislosti s Taxify. Kvůli tomu, aby alespoň něco měli, když jsou kontrolovaní," řekla.

Na podzim aktivity Taxify v krajských městech zakázal předběžným opatřením soud, podle kterého firma nedodržuje české zákony pro provoz taxi. Společnost se však hájí tím, že je zodpovědná pouze za vývoj aplikace, a není tak provozovatelem ani zprostředkovatelem přepravních služeb. Taxify tak ve městech jezdí i nadále, kvůli čemuž na firmu byla uvalena exekuce, jejíž výše se zatím pohybuje kolem 590 000 korun.

Minulý týden Městský soud v Praze zakázal fungování Taxify i v Praze, a to do doby, než začne splňovat všechny zákonné podmínky pro taxislužby. Rozhodnutí je však zatím nepravomocné a firma se proti němu plánuje odvolat. Služba tak bude v Praze fungovat i nadále.

Společnost Taxify začala v Česku působit v srpnu 2015. V Praze podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů. V dalších městech začala služba fungovat od letošního července.

Pražští taxikáři na protest proti působení Uberu a Taxify v hlavním městě několikrát blokovali dopravu. Uber dříve argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. S tím taxikáři však nesouhlasili. V současnosti tak společnost mění strategii a například nabírá pouze licencované taxikáře. 

"Změnili jsme přístup, jakým podnikáme. Rádi bychom se stali partnerem města a posílili spolupráci s taxi službami. S českými úřady např. již v rámci platného Memoranda o porozumění pracujeme na zvýšení finanční transparentnosti a nově přijímáme pouze řidiče s platnou taxikářskou licencí," uvedl zástupce společnosti Uber pro ČR.