E-shopy po Vánocích lákají na slevy ve výši desítek procent. Ve skutečnosti však úspora není tak senzační, jak se zákazníkům může na první pohled zdát. Stát přitom nemá páku na to, aby většině slevových triků zamezil.

Třeba Alza nyní zlevnila iPhone 6S s pamětí 32 gigabytů z necelých 18 tisíc korun na polovinu. Podle srovnávače cen Heureka.cz přitom cena tohoto telefonu ve zmíněné konfiguraci v ostatních e-shopech během roku nepřesáhla 14 tisíc a v prosinci dokonce klesla pod 10 tisíc korun. Alzou avizovaná povánoční sleva ve výši 50 procent tak reálně dosahuje pouze třetiny až desetiny původní ceny.

Podobné triky na zákazníky zkouší také e-shopy Datart, Mall.cz nebo internetový obchod s kosmetikou a parfémy Notino.cz. Ten u parfémované vody pro ženy Lanvin Éclat d'Arpège uvádí původní cenu 2249 korun, kterou nyní snížil o 69 procent na 690 korun. Průměrná cena zmíněného parfému přitom podle Heureka.cz v ostatních e-shopech v posledních 10 letech v průměru nikdy nepřesáhla tisíc korun. Reálná sleva je tedy sotva třetinová.

Internetové obchody dobře vědí, že pokud výši slev přifouknou, zvýší se jim tržby. Ty mohou v povánočních výprodejích probíhajících od 25. prosince do konce ledna odhadem dosáhnout až 20 miliard korun. Za jediný týden listopadových slev v rámci Black Friday pak tržby e-shopů přesáhly čtyři miliardy korun a meziročně narostly skoro o pětinu.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části článku se dozvíte, jak e-shopy zdůvodňují své slevové triky a jak na ně reaguje Česká obchodní inspekce. Jaké nové slevové fígle internetoví obchodníci využívají k nalákání zákazníků?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se