Tvrdá data pro potvrzení či vyvrácení různých předpokladů získá Alza.cz díky IoT řešením (Internet of Things neboli internet věcí), která firma Adastra ve spolupráci se společností Microsoft implementovala v takzvané Experience Zone, tedy stánku společností Microsoft a HP v showroomu Alza.cz v Budapešti.
Kamerkám nikdo neunikne
Největší český e‑shop pokročil ve své expanzi na maďarský trh. Zatímco v uplynulých letech měl v zemi pouze výdejny zboží, nedávno otevřel svůj první místní showroom, který se velikostí podobá centrále firmy v pražských Holešovicích (zhruba 5000 m2). Nechybějí v něm moderní technologie, jako je internet věcí, které vedení prodejny dodávají tvrdá data pro manažerská rozhodnutí.
Návštěvníci showroomu zažijí IoT řešení v takzvané Experience Zone, která prezentuje produkty společností Microsoft a HP. Zákazníky zde na displejích osloví personalizovaná reklamní sdělení obou firem. Jde o interaktivní obrazovku, která rozpozná pohlaví a věk zákazníka a zobrazí jemu odpovídající reklamu, od počítačových her pro děti, notebooků pro studenty až po tiskárny pro tisk fotografií z dovolené. Tyto údaje se zjistí pomocí kognitivních služeb Azure.
To, co zůstává zákazníkům skryto, jsou statistická měření. Další IoT programy totiž zjišťují počty návštěvníků, jak dlouho se v Experience Zone zdržují a na kterých místech, například zda se více zajímají o produkty HP, nebo o Microsoft. Dvojice 3D kamerek spojených do takzvaného multisenzoru počítá průchody osob přes virtuální linie a měří dobu, jakou návštěvníci v zóně stráví. Rozlišují dobu strávenou u expozice produktů HP a Microsoft. Kamerky také monitorují pohyb osob po prostoru. Výstupem jsou nejčastější trajektorie pohybu a „heatmapy“, které identifikují, kde se zákazníci nejčastěji zdržují.
Senzorická data z jednotlivých čidel se ukládají do databáze v cloudu Microsoft Azure. Z dat se poté generují reporty pomocí nástroje Microsoft Power BI, které zobrazují souhrnné informace o návštěvnosti Experience Zone.
Vedení showroomu má díky IoT technologiím jasno o chování zákazníků. Na základě toho se pak manažeři Alzy v Maďarsku rozhodují o dalších obchodních krocích. Důkladná znalost lidí, kteří zavítají do showroomu, má přispět k tomu, aby se z návštěvníků stali zákazníci, ať už přímo na místě nebo pak on‑line na Alza.cz.
Už nechceme být v kamenném retailu slepí
„Realizace byla inspirována konceptem ‚new generation omnichannel experience‘, který byl představen v rámci konference DOTS 2017 a který je natrvalo umístěn v pražské kanceláři společnosti Microsoft. Cílem je ukazovat nové koncepty zpracování zákaznických signálů jak z digitálních, tak fyzických, tradičních retailových kanálů,“ vysvětluje Nikola Pleska, expert Microsoftu na digitální transformaci v retailu.
„Jsme převážně e‑shop, takže jsme zvyklí, že stran zákaznického chování vidíme v systému vše. Stačí si jen říci, co nás zajímá, a data máme. Nicméně v retailu jsme začali být v této oblasti poměrně slepí, a tak hledáme cesty, jak se navrátit k větší míře povědomí. Jen díky tomu pak můžete zákazníkům nabízet služby a produkty reflektující jejich očekávání,“ říká Jan Moudřík, ředitel oddělení expanze Alza.cz.
Podobné IoT technologie firma testuje ve svých „prodejnách budoucnosti“ a v AlzaBoxech už několik měsíců. Nyní je začala testovat vůbec poprvé i v showroomech. Data, která tímto získá, jsou pro ni velmi zajímavá. „Už nyní víme, že budeme chtít tato zařízení instalovat i v showroomech v Praze a Bratislavě, protože historická data nám ukazují nižší procento návštěvnic vůči návštěvníkům. Potřebujeme ověřit, zda je to způsobeno odlišností trhu, nebo jsou data, která získáváme pouze z vydaných dokladů, zkreslující a realita je odlišná,“ dodává Jan Moudřík.
Spokojenost poznáme i bez úsměvu
Díky rozpoznávání obličejů (v anonymizovaném režimu) se zjistilo, že velké procento zákazníků se tváří neutrálně. S tím se prý Alza nechce spokojit. Chce vidět „daleko více úsměvů na jejich tvářích“. Námitka zní, že málokterý člověk se při nakupování směje a že šťastný výraz ve tváři nemusí být vůbec ukazatelem toho, jestli člověk nakoupí, nebo ne. Jan Moudřík však míní, že vlastně o zjevný úsměv ani tak nejde, protože technologie pozná pozitivní náladu, aniž by se člověk smál „od ucha k uchu“. Na základě různých signálů systém rozpozná, že se člověk cítí dobře.
Hlavní přínosy projektu:
- sběr demografických dat a zjištění, kdo showroom navštěvuje a jak reaguje
na různé nabídky;
- řízení systému na dálku;
- zapojení zákazníků novým, interaktivním způsobem;
- propojení dat s obchodními výsledky showroomu, analýza souvislostí.
Výsledky projektu:
19 103 lidí
Návštěvnost showroomu v období 26. 11. až 10. 12. 2018
98 %
Pravděpodobnost, s jakou systém určí pohlaví
10 cm
Odchylka u měření výšky zákazníků
0
Žádné osobní informace o návštěvnících se neukládají
Text připravil Jan Klika ve spolupráci s časopisem Marketing & Media.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist