Televizní byznys je drahý. Kromě ochoty riskovat vyžaduje od investorů také trpělivost. Výdělky mohou být velmi slušné, ale jen zřídka mohou přijít tak rychle, jako tomu bylo v případě TV Nova. 

Ta českým divákům otevřela svět amerických seriálů, akčních filmů a drsněji pojatého zpravodajství. Hlavním investorem projektu byl Američan Ronald Lauder. Dědic parfémového impéria Estée Lauder očekával, že se po pádu železné opony otevře příležitost vydělat na televizní reklamě v zemích, kde tento druh byznysu nikdy předtím neexistoval. Věřil, že výrobci spotřebního zboží budou chtít nové trhy rychle obsadit a stejně jako na západě budou ochotni platit za televizní reklamu, aby získali pozornost nových zákazníků.

Lauder a jeho společníci, mezi které patřili také čeští a slovenští intelektuálové včetně slovenského politika a sociologa Fedora Gála, rozjeli první českou komerční televizní stanici na začátku roku 1994. Lauder ale chtěl dobýt i další televizní trhy ve střední a východní Evropě. Proto pro společnost, do které TV Nova začlenil, vybral název Central European Media Enterprises (česky Středoevropské mediální podniky). Do širšího povědomí se pak firma dostala hlavně pod zkratkou CME. Lauderova společnost záhy po spuštění TV Nova zkusila štěstí také v regionálním televizním vysílání ve východních oblastech spojeného Německa. Postupně buď spustila, nebo koupila již vzniklé komerční televize ve stylu české TV Nova na Slovensku, v Bulharsku, na Ukrajině, v Chorvatsku, ve Slovinsku či v Rumunsku.

Vybudování středoevropské sítě televizních stanic bylo to, na co Lauder lákal investory, když na podzim 1994 nabídl akcie CME na americké burze Nasdaq. V té době to byla ale ještě jen vize. Firma měla ve skutečnosti jen jedinou funkční televizní stanici TV Nova. Investory ale začínající česká televize překvapila. Výdělečnou se stala takřka okamžitě a peníze vložené do jejího spuštění se vrátily během několika měsíců. Výnos z prodeje akcii CME na burze tak umožnil Lauderovi realizovat plán, který vtělil do pojmenování své firmy.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru