Celkové reálné investice do reklamy loni vzrostly o šest miliard korun na 113,5 miliardy korun. Na částce se zhruba stejným dílem podílí mediální a nemediální komunikace. Vyplývá to z průzkumu Asociace komunikačních agentur (AKA), který prezentovala na úterní tiskové konferenci. Největší část reklamy připadá na televizi.

"Komunikace je dospělým průmyslem, který svým obratem překonává mnohá tradiční odvětví. Že tak není vnímána, je důsledkem nedostatečného monitorování ekonomických výkonů. Údaje, které máme k dispozici, navíc nezahrnují komunikaci pro regionální a lokální firmy nebo exportní výkony," uvedl ředitel AKA Marek Hlavica.

Podle monitoringu Nielsen Admosphere výdaje do televizní reklamy loni vzrostly v ceníkových cenách o desetinu na 53,1 miliardy korun. Důvodem růstu bylo zdražení reklamního prostoru. Inzerce v tisku rostla o jedno procento na 19,6 miliardy korun. Následuje rozhlasová reklama s růstem o šest procent na osm miliard korun. Venkovní reklama zaznamenala kvůli rušení ploch u dálnic pokles o šest procent na 5,2 miliardy korun. Údaje za internet ještě nejsou k dispozici. Ceníkové ceny nevyjadřují velikost trhu, jeho reálná hodnota je výrazně nižší.

V čele žebříčku zadavatelů s nejvyšší hodnotou inzerce byl v roce 2018 Kaufland, který zaznamenal 73procentní nárůst a jehož reklama dosáhla ceníkové hodnoty 1,7 miliardy korun. Druhé místo patřilo dalšímu potravinovému řetězci, a to Lidlu, který loni umístil reklamu v ceně 1,5 miliardy korun, a meziročně tak navýšil hodnotu inzerce o 21 procent. Třetí Alza.cz navýšila inzerci o pět procent na 1,5 miliardy korun. Mezi největšími pěti sektory již nefigurují telekomunikační operátoři. Loni nejvíce rostly spotřebitelské soutěže a akce v místě prodeje.

V oblasti veřejné správy zadavatelé vypsali téměř 800 výběrových řízení na informační kampaně za 1,1 miliardy korun. Mírný meziroční pokles vyvážil snížený počet zrušených tendrů.

Na trhu reklamních agentur se loni spojil tuzemský holding Kindred Group s mezinárodní sítí Publicis. Na přelomu roku AKA ustavila novou sekční zaměřenou na souběžnou transformaci marketingu a obchodních modelů a přivítala ve svých řadách firmy Deloitte, KPMG a Adexpres.