Společnost Kofola ČeskoSlovensko prodá polského výrobce nápojů Hoop Polska firmě ZMB Capital, která vlastní výrobce polských minerálních vod Ustronianka. Kofola to oznámila v pondělí s tím, že součástí prodeje je výrobní závod v polském Kutnu. Cena obchodu je minimálně 13 milionů eur, tedy zhruba 334 milionů korun. Na polském trhu tak Kofole zůstane firma Premium Rosa, která vyrábí rostlinné a bylinné produkty. Prodej Hoopu označují analytici za pozitivní, společnosti dnes v reakci vzrůstá cena akcií na burze.

Transakci bude ještě muset schválit tamní antimonopolní úřad. Uzavření celého obchodu firma očekává letos na jaře.

Hoop Polska vyrábí a prodává Hoop Colu, sirupy Paola, minerální vody Arctic nebo dětské nápoje Jupik. Od loňského roku také distribuuje ledové čaje Nestea. Ustronianka získá také ochranné značky, převedou se pod ní zaměstnanci i distribuční síť.

"Věříme, že se nám podařilo zajistit stabilitu pro společnost Hoop Polska i pro její zaměstnance. Jsme rádi, že bude v rukou Ustronianky, respektované místní společnosti s rodinnou tradicí, která působí na trhu již řadu let," uvedl Jiří Vlasák z Kofoly. Podle něj nebude mít obchod dopad na ostatní obchodní aktivity na dalších trzích, kde Kofola působí. Podle majitele Ustronianky Michała Bożka se zlepší konkurenceschopnost skupiny.

"Odchod Kofoly z Polska hodnotím pozitivně. Kofole se totiž v posledních dvou letech na tamním trhu nedařilo zvrátit negativní trend v hospodaření, když se pohybovala na hraně provozní ziskovosti a celkově dosahovala ztráty. Konkrétně za rok 2017 se čistá ztráta očištěná o jednorázové transakce pohybovala kolem 80 milionů korun, za rok 2018 pak podle mého odhadu celkový výsledek z Polska nebude lepší," řekl analytik Fio banky Jan Raška. Kofola se tak podle něj zbaví zátěže, což bude mít pozitivní dopad. Připomněl také, že obchod nezahrnuje prodej uzavřeného závodu v Grodzisku a práva k ochranným známkám minerální vody Grodziska. "Cenu transakce hodnotím jako adekvátní a bez výraznějšího překvapení. Prodej polských aktiv by podle mého názoru měl představovat pozitivní impuls do ceny akcie Kofoly," dodal.

To, že Kofola prodává polská aktiva, není podle analytika J&T Banky Bohumila Trampoty tajemstvím. Pozitivní podle něj je, že se jí podařilo sehnat kupce. "Výsledky Kofoly v Polsku nebyly uspokojivé. Byly buď ztrátové nebo na nule. Prodej znamená, že se to již nebude opakovat. Kofola zaúčtuje z této transakce účetní ztrátu, ale zvýší se jí hotovostní pozice," uvedl Trampota. Akcie Kofoly podle něj posílily v reakci na zprávu o prodeji o zhruba čtyři procenta.

Ustronianka byla založena v roce 1980, nyní zaměstnává skoro 500 pracovníků. Vyrábí například sycený nealkoholický nápoj Grappa, dále značku Grapcio nebo Ice Tea Ustronianka Plus.

Kofola má včetně polského Hoopu osm závodů v pěti evropských zemích, po prodeji závodu v Kutnu jich bude mít sedm. V Evropě zaměstnává více než 2100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K výrobkům firmy patří kromě Kofoly ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Skupině vzrostly za loňská tři čtvrtletí meziročně tržby o 2,3 procenta na 5,48 miliardy korun. Provozní zisk (EBIT) stoupl o 39 procent na 423,6 milionu korun a ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) o 18,2 procenta na 834,2 milionu korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist