V Rusku se loni rozjel byznys komunitního carsharingu, kdy za půjčení vozidla zaplatí řidič pouze pět rublů (necelé dvě koruny) za minutu, přičemž cena zahrnuje i náklady na palivo, údržbu a parkování. Tyto služby jsou k mání i v Česku, tuzemské carsharingy fungují na podobné bázi, jsou nicméně dražší. S nejzákladnějšími balíčky může jedna minuta vyjít na čtyři koruny. Háčkem je, že české společnosti často ještě účtují poplatek za každý ujetý kilometr. Výhodou však je, že stejně jako v Rusku i zde mohou například elektromobily firmy Revolt zaparkovat v centru Prahy bez dalšího sáhnutí do peněženky, neboť hlavní město se tímto způsobem snaží elektrické vozy podporovat.
Největší flotila sdílených aut v Evropě je v Rusku. Konkrétně v Moskvě je těchto vozů nejvíce na světě po Tokiu, uvedla agentura Bloomberg. Hlavním městem této rozlehlé země se momentálně prohání téměř 17 tisíc vozů a jejich počet pro velký zájem neustále roste. Alternativa k tradičnímu vlastnictví tak přidělává čím dál tím větší starosti výrobcům automobilů. Uvědomují si totiž, že rozmach carsharingu může obrátit automobilový průmysl vzhůru nohama.
V krajním případě se může podle Bloombergu stát, že se automobilky stanou pouhými dodavateli výrobků právě carsharingovým firmám. Tím by ztratily přímý kontakt s běžnými zákazníky.
Co se dočtete dál
- Jakými způsoby se automobilky brání carsharingu?
- Jak funguje ruská firma Yandex, která dokázala své konkurenty odsunout na vedlejší kolej?
- A proč je Moskva rájem pro sdílená auta?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.