Ředitel německého Volkswagenu Herbert Diess varuje, že americká cla na import vozů by mohla stát německé automobilky miliardy eur ročně. Podle něj je hrozba 25procentního cla na auta vyráběná v Evropě největším nebezpečím pro evropské automobilky v roce 2019.
Diess v rozhovoru pro Financial Times také řekl, že hrozba vysokých cel vytváří v Německu politickou nestabilitu. "Znovu se situace vyostřuje. Je škoda, že tento problém nemůžeme vyřešit my v automobilovém průmyslu. Jde spíš o vyjednávání mezi Evropou a Spojenými státy," komentoval.
Londýnská společnost Evercore si myslí, že cla by každý rok připravila Volkswagen o 2,5 miliardy eur (64,17 miliardy korun). "Při nejhorší variantě je tento odhad bohužel velice přesný," říká Diess. Automobilky General Motors a Ford také potvrdily, že zavedení těchto cel by je stálo více jak miliardu eur (26,7 miliardy korun) ročně.
Spojené státy plánují zavedení cla na dovoz automobilů vyráběných v Evropě, pokud neuzavřou obchodní dohodu s Evropskou unií. "Snažíme se dosáhnout dohody, ale oni jsou při jednání příliš tvrdí. Pokud dohody nedosáhneme, zavedeme cla," prohlásil Donald Trump po středečním vyjednávání s rakouským kancléřem Sebastianem Kurzem.
Ministerstvo obchodu Spojených států poslalo minulý víkend Trumpovi zprávu, která obsahuje informace o tom, jestli je dovoz automobilů a součástek do Spojených států bezpečnostním rizikem. Zpráva není veřejná, ovšem pokud by úřad došel k závěru, že národní bezpečnost je v ohrožení, mohl by zavedení cel navrhnout. Zástupci automobilového průmyslu většinově očekávají, že zpráva cla doporučuje. Ta by podle vyjádření prezidenta Trumpa z loňského roku mohla dosahovat až 25 procent.
Samotný Volkswagen nevykročil do roku 2019 úplně ideálně. Kvůli snížené poptávce po jejich automobilech v Číně a Spojených státech dodala automobilka na trh za leden pouze 882 200 automobilů, což je o 1,8 procenta méně než v loňském lednu. Firmě se ale naopak podařilo získat větší podíl na automobilovém trhu v Evropě, Asii a Jižní Americe. Na čínském trhu zaznamenala automobilka pokles prodeje o 2,9 procenta, daří se jí ale lépe než čínskému trhu jako celku. V Číně prodeje automobilů klesají posledních 7 měsíců, na čemž má svůj podíl i probíhající obchodní válka se Spojenými státy. Na evropském trhu drží koncern Volkswagen stále prvenství, jeho podíl činí 24,1 procenta.
Z koncernu Volkswagen poklesl zájem o vozy značky Audi, Volkswagen, Škoda a Porsche. Naopak větší zájem je o značku Seat, oproti loňskému lednu si v prodeji polepšila o 14,2 procenta a zaznamenala historicky nejlepší leden.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist