Podíl nakupování na internetu přes mobilní zařízení se za poslední dva roky zvýšil o deset procentních bodů na 54 procent. Mobilní nákupy používají především tzv. mileniálové, tedy lidé, kteří dosáhli dospělosti na přelomu století, jejich podíl je 62 procent, tedy o 13 bodů více než v roce 2016. Češi loni uskutečnili přes mobil 42 procent nákupů v e-shopech. Vyplývá to z celoevropského průzkumu přepravní firmy DPD.

Celému on-line obchodu dominuje obchod s módou. Ta loni představovala 47 procent všech on-line nákupů v Evropě. Následovala obuv (39 procent), knihy (37 procent), produkty pro zdraví a krásu (35 procent) a na pátém místě elektronika (32 procent). V České republice byla na první příčce také móda s podílem 43 procent, na druhé tradičně volnočasové zboží (37 procent) a třetí zdraví a krása (35 procent). Elektronika předehnala knihy, které byly ještě předloni na čtvrté příčce.

Počet lidí, kteří preferují doručení zboží domů, klesá, a to v tuzemském i evropském měřítku. Naproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce. V České republice využívá výdejní místa 35 procent nakupujících, v Evropě 17 procent. Češi si také více potrpí na výběr přepravní společnosti. Pro naprostou většinu z nich je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí.

Potraviny si loni v e-shopech objednalo 14 procent Čechů, což je dva procentní body pod evropským průměrem. Celkem devět procent nakupuje jídlo on-line alespoň jednou do měsíce.

62 procent

Čechů využilo loni k nákupu zahraniční e-shop

Podobně jako v předešlých letech roste stále i zájem nakupovat v zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 procent). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 procent z nich. V polovině případů si nechali zboží dovézt z Evropské unie. Pokud nakupovali mimo EU, ve dvou třetinách případů šlo o čínské e-shopy.

Podíl internetového obchodu v Evropě se loni zvýšil o 0,2 procentního bodu na 11,5 procenta. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku. Přesto zůstává se svými devíti procenty pod evropským průměrem.

Tržby tuzemských e-shopů podle obchodního ředitele internetové drogerie Ageo.cz Aleše Urbánka rostou ročním tempem kolem 20 procent a letos to bude podobné. Vedle příklonu k využívání mobilních zařízení se podle něj bude na trhu stále více uplatňovat personalizace, tedy vytváření nabídek na míru konkrétnímu zákazníkovi. E-shopy budou také poskytovat vlastní dodatečný obsah formou například blogů nebo newsletterů a díky nástupu mobilů se čeká renesance využití QR kódů. "QR kód je ideálním zástupem zdlouhavého vyhledávání. Obsahem budou rozšířené informace o produktech a službách. Obchody, které QR kódy opustily, budou muset zvážit jejich opětovné nasazení," dodal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist