V životě platí dvě jistoty: daně a smrt. Obě jsou nevyhnutelné. V případě daní ale přesto dnes existuje jedna výjimka. Týká se digitálních obrů, jako jsou například sociální síť Facebook a vyhledávač Google. Tyto zejména americké firmy působí globálně, ale placení daní se ve většině zemí umí vyhnout. Jejich služby se v současnosti nevážou na konkrétní místo, a daně tak mohou platit tam, kde je to pro ně nejvýhodnější. To by se ale mohlo začít měnit. Česko a mnoho dalších států se chystá zavést digitální daň a uvalit ji právě na globální internetové hráče.
"Že tyto společnosti platí ve Francii na daních méně než místní pekaři nebo výrobci sýrů, je velký problém," uvedl v březnu v rozhovoru pro deník Parisien francouzský ministr financí Bruno Le Maire. O měsíc později se k němu v obecnější rovině přidala přes Twitter také česká ministryně financí Alena Schillerová. "Daňový systém musí umět reagovat na nové obchodní modely digitální ekonomiky. V opačném případě vzniká nerovnováha v neprospěch tradičních obchodních modelů," uvedla.
Co se dočtete dál
- Jaký problém skýtá výběr daní z obratu digitálních gigantů?
- Jak se plán Česka ohledně digitální daně liší od jiných evropských států?
- Jaké výhody by mělo zdanění on-line reklamy?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.