Letiště Praha loni meziročně zvýšilo čistý zisk o desetinu na 3,3 miliardy korun. Tržby vzrostly téměř o čtyři procenta na více než 11,5 miliardy korun. Vyplývá to z konsolidované účetní závěrky, kterou letiště zveřejnilo ve výroční zprávě na svém webu. Letišti loni stoupl také počet cestujících téměř o deset procent na 16,8 milionu, další nárůst očekává i letos.
Na tržbách se největší měrou podílely letištní poplatky cestujících, proti předchozímu roku se zvýšily o více než tři procenta na téměř 4,4 miliardy korun. Letištní poplatky aerolinek vzrostly o 13 procent na 987 milionů korun. Tržby za odbavovací služby ale klesly o šest procent na 732 milionů korun.
Celkové tržby podpořil i nárůst u údržby a oprav letadel téměř o desetinu na 1,6 miliardy korun, vzhůru šly také tržby z pronájmů zhruba o 3,5 procenta na skoro 1,8 miliardy korun.
Letišti loni přibylo zaměstnanců zhruba o dvě stovky na více než 3900. Výdaje na mzdy loni meziročně stouply o více než 15 procent na 3,1 miliardy korun.
Zadlužení Letiště Praha ke konci loňska vzrostlo na téměř čtyři miliardy korun z 2,7 miliardy o rok dříve. Je za tím zvýšení závazků z leasingu. Bankovní úvěry ale klesly na 714 milionů z 2,1 miliardy na konci roku 2017, závazky z dluhopisů se téměř nezměnily.
Nárůst tržeb letiště předpokládá i letos. Podpořit by jej mělo očekávané zvýšení počtu pasažérů i třeba v lednu otevřená nová komerční zóna na Terminálu 2. V příštích letech plánuje letiště další rozsáhlé investice za téměř 27 miliard korun. Narůstat by měla především jeho kapacita z nynějších 17 milionů odbavených cestujících ročně přibližně o čtyři miliony do roku 2026. Hlavní část investic by měla směřovat na stavbu nové paralelní dráhy a rozšíření Terminálu 2.
Vlastníkem Letiště Praha je stát prostřednictvím ministerstva financí. Po fúzi se svou mateřskou společností Českým Aeroholdingem se loni Letiště Praha stalo nástupnickou firmou, aeroholding po spojení s letištěm zanikl.
Letiště Praha vedle řízení a organizace provozu na Letišti Václava Havla Praha také stoprocentně vlastní společnosti Czech Airlines Handling, která se zabývá odbavením cestujících a letadel, a Czech Airlines Technics zajišťující údržbu a opravy letadel. Dceřiná společnost letiště B.aircraft pronajímala šest letadel Českým aeroliniím (ČSA), loni zahájila kroky k jejich prodeji.
ČSA bojují o možnost létat nad Sibiří. Bez ní by mohla skončit linka z Prahy do korejského Soulu
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist