Ivana Tůmová nastoupila díky inzerátu. Z řadové finanční analytičky se postupně vypracovala na generální ředitelku a nyní šéfuje jednomu z největších výrobců sušenek a čokolád v zemi.

Jako dítě si přála pilotovat stíhačku. Coby studentka na střední škole si už vážně uvědomovala, že potřebuje nějakou dynamickou práci, děsilo ji totiž, že se bude v životě nudit. Přesnou představu o tom, co vlastně chce dělat, ale dlouho neměla.

"Asi to bylo dáno také tím, že jsem studovala těsně po převratu. Doba byla plná šancí, ale zároveň přišlo mnoho nového. Moc dobře jsme se v tom tehdy neorientovali," vzpomíná na porevoluční dobu Ivana Tůmová, současná ředitelka společnosti Mondelez pro Česko a Slovensko, jednoho z největších výrobců cukrovinek a pečených produktů na světě.

Mezi její nejznámější značky patří čokolády Milka, Cadbury či Toblerone, z českých výrobků pak Opavia, Zlaté, BeBe Dobré ráno, Fidorka či Tatranky. Jednoduše řečeno, Tůmová má pod sebou tradiční čokolády a sušenky, které Češi znají z běžných obchodů. Vyrábějí se v Opavě, Lovosicích a Mariánských Lázních, v Opavě je přitom největší sušenková a oplatková továrna společnosti v Evropě. Celkem v Česku a na Slovensku firma zaměstnává 2500 lidí.

Rodiče už ve mě přestávali věřit

Do amerického potravinářského gigantu s celosvětovými ročními tržbami více než 600 miliard korun Tůmová nastoupila v roce 1997, tehdy jako třiadvacetiletá slečna, jednoduše na inzerát v novinách. Těsně předtím vystřídala během tří let tři firmy. V každé z nich se něco naučila, ale ze všech nakonec odešla. "V 90. letech to bylo poměrně neobvyklé. Rodiče už ve mě skoro přestávali věřit," vzpomíná.

Tehdy se společnost jmenovala Kraft Jacobs Suchard a ona nastoupila na pozici asistentky finančního analytika. Zpracovávala jednoduché finanční údaje, třeba jak a proč se vyvíjejí tržby a náklady, nebo připravovala finanční podklady pro nacenění některého produktu. O tom, že by firmě mohla někdy šéfovat, ani nesnila. Navíc všichni ředitelé před ní byli cizinci, takže ji to ani nenapadlo. Tůmová ale postupně přecházela v pomyslném žebříčku výš a výš, a než ji jmenovali ředitelkou, byla pět let součástí nejvyššího managementu firmy.

Ve vedení lidí musí být snaha pomáhat

Do vedoucí pozice, kde pod sebou poprvé měla podřízené, nastoupila asi tři roky po příchodu do firmy. "V Mondelez se velmi intenzivně pracuje s lidským potenciálem. Hledáme v lidech jejich silné stránky, na nich stavíme a kolegy se snažíme kariérně posunovat, nutíme je učit se nové věci, vyvíjet se. Měla jsem obavy, jestli to budu dělat dobře. Zároveň jsem zjistila, že ve vedení lidí jsou pokora a schopnost naslouchat základní vlastnosti," zamýšlí se Tůmová.

K podřízeným se od začátku snažila chovat tak, jak by si myslela, že se má nadřízený chovat k ní. V průběhu času jí hodně pomohla školení manažerských dovedností, jimiž ve firmě procházejí všichni, i když přiznává, že v několika těžších situacích požádala o pomoc své šéfy.

Jedna z mála šéfek v oboru

Do čela tuzemského Mondelez nastoupila v roce 2017, po 20 letech strávených ve firmě. Vystřídala dosavadního německého ředitele a nyní řídí trhy v Česku, Slovensku a Maďarsku. Jak sama říká, vyšvihla se i díky tomu, že z pozice finanční ředitelky úzce spolupracovala se všemi odděleními napříč celou firmou, a získala tak skvělý přehled. A měla také jednoduše velkou dávku štěstí.

Potravinářství je rychloobrátkové zboží a velmi dravý byznys, moc žen se v něm na vysokých pozicích nepohybuje. Tůmová je tak jedna z mála potravinářských šéfek.

"Možná je to i tím, že nabízím protiváhu. Nebuším pěstí do stolu, neuděluji příkazy ani nepotřebuji načechrat peříčka před každým jednáním. Mým hlavním cílem v obchodě je vymyslet fungující strategii a kreativní řešení, které bude dobré pro všechny strany," říká o sobě Tůmová.

Není direktivní a na rozdíl od řady tradičních lídrů, kteří hlava nehlava bičují své zaměstnance k maximálním výkonům, se je snaží motivovat tím, že jim naslouchá, pomáhá a dává svobodu jednat. "Osobně jsem přesvědčená, že tato metoda v lidech vzbuzuje aktivní přístup daleko více," myslí si Tůmová.

Manželka a matka čtrnáctiletých dvojčat pracuje osm až deset hodin denně a hodně služebně cestuje. Jak přiznává, bez pomoci svých rodičů a manžela by rodinu a práci skloubit nedokázala. Právě jejich dlouholetá podpora byla pro její kariéru zásadní. "Všechno, co nestihnu v průběhu týdne, se snažím vynahradit své rodině o víkendu," přibližuje Tůmová.

Velmi ráda si hraje s čísly, a protože je sama mlsná, ráda ochutnává produkty, které firma plánuje začít prodávat. V poslední době se společnost pod jejím vedením zaměřuje mimo jiné na šetrnost. Nejvíc je hrdá na iniciativu Harmony pro udržitelné pěstování pšenice. Zemědělci, kteří tuto pšenici pro Mondelez pěstují, musí na svých polích omezit na minimum používání pesticidů a umělých hnojiv a zároveň tři procenta plochy ponechat pro osetí květinovými pásy.

"V současné době máme u nás 26 takových pěstitelů. A zaměřujeme se i na naše továrny. Ta opavská má certifikaci LEED, díky níž o ní můžeme mluvit jako o zelené," zdůrazňuje Tůmová.

Článek byl publikován ve speciální příloze Práce & Kariéra – Jak být dobrým lídrem.