Od počátku ledna mají začít platit nové přísné limity pro emise síry v námořní dopravě. Přibližně 60 tisíc lodí má sirné zplodiny snížit o 86 procent. Někteří rejdaři již oznámili, že jsou připraveni zavést ekologičtější paliva nebo své lodi vybaví odpovídajícím technickým zařízením.

Přestože Mezinárodní námořní organizace IMO oznámila termín uvedení nových pravidel v platnost už před čtyřmi lety, Řecko, které je zemí s největším počtem registrovaných lodí, se nedávno začalo stavět proti opatření. Chce, aby se počátek platnosti nových limitů odložil. O situaci informoval server The Wall Street Journal.

Řecké ministerstvo dopravy na konci listopadu oznámilo námořní organizaci IMO, která je regulačním orgánem OSN pro námořní dopravu, že provozovatelé nejsou připraveni vyhovět požadavkům na snížení emisí síry. „Musíme se ještě vypořádat s plnou dostupností a kompatibilitou nového námořního paliva s nízkým obsahem síry včetně souvisejících bezpečnostních výzev a vážných rizik s ním spojených,“ uvedl řecký ministr dopravy Ioannis Plakiotakis.

Vedle Řecka, které provozuje zhruba 20 procent světové obchodní flotily, vyjádřily své obavy také další země, včetně Ruska, Indie a Indonésie.

Zavedení nového nízkosirného paliva podle odborníků v příštích čtyřech letech zvýší náklady na palivo o dalších 50 miliard dolarů. Očekává se, že ceny tohoto paliva budou až o 40 procent vyšší než mazut, který se nyní používá.

Související