Byla to zdevastovaná barokní fara, která už prakticky ničemu nesloužila. Nyní je z bývalé fary ekologicky šetrný dům s nejmodernějšími prvky udržitelného bydlení, kde se děti učí, jak žít v souladu s přírodou, jak přemýšlet o krajině nebo jak se chovat ke zvířatům. Středisko ekologické výchovy SEVER, Brontosaurus Krkonoše, koupilo a opravilo faru v Horním Maršově v Krkonoších v roce 2013.

Zachovalo barokní interiéry, kterým dominuje například masivní dřevěná podlaha nebo historická výmalba stropů a stěn, a doplnilo je technologiemi typickými pro 21. století – jsou zde kotle na biomasu, systém rekuperace vzduchu nebo solární a fotovoltaické panely. V těsném sousedství fary stojí navíc nejstarší strom a nejstarší kostel východních Krkonoš, příklad italské renesance od architekta Carola Valmadiho.

SEVER je typická neziskovka, která by si jen těžko mohla dovolit ze svých zdrojů koupit a opravit tak rozsáhlý objekt. Pomohly jí k tomu dotace z Evropské unie. Získala více než 36 milionů korun, díky kterým mohla faru zrenovovat. "Tyhle prostory nám velmi pomohly k tomu, že jsme rozšířili naše služby. Kromě pobytů pro děti máme v areálu fary i infocentrum, kde se soustřeďujeme na práci s návštěvníky Krkonošského národního parku. Propagujeme zde například ekologicky šetrnou turistiku," říká Hana Kulichová, vedoucí úseku vzdělávání a turistických služeb SEVER. Bývalá fara se nyní jmenuje DOTEK, zkráceně Dům obnovy tradice, ekologie a etiky.

Rukama jim prošlo přes 210 tisíc dětí

Letos SEVER oslavil 25 let od svého založení a za tu dobu rukama lektorů všech jeho tří poboček prošlo více než 210 tisíc dětí. Kromě Krkonoš má SEVER objekty ještě v Hradci Králové a v Litoměřicích. Jezdí do nich děti z celé republiky, často ze základních a středních škol z Prahy a z Pardubicka, většina ale pochází z Královéhradeckého kraje. Obvykle na pobytech tráví pět dní, od pondělí do pátku.
"Program máme sestavený tak, aby měl pevnou linku: začínáme poznáváním mezilidských vztahů, což je teambuilding, kde děti objevují, jak funguje lidská společnost, jak se navozuje důvěra, komunikace a tak dále. První odpoledne například lektor děti poznává, boří se bariéry jednoduchými hříčkami. Působí to vesele, ale postupně se propracovávají k řešení určitého problému," popisuje Kulichová.

Skupina má vždy zadaný úkol a na konci prvního dne jej musí společně vyřešit. Například dostat se přes brod nebo poznávat předměty po hmatu. Pak se přechází k poznávání nejbližší přírody, tedy k praktickému výzkumu prostředí. "Děti se učí poznat, v jakém je příroda kolem nich stavu. Jde o terénní biomonitoring, který vypadá v praxi třeba tak, že přijdou k potoku a loví bezobratlé živočichy, jejichž výskyt vypovídá něco o kvalitě vody, měří kyselost potoka a deště, pozorují přírůstky stromů a tak dále," pokračuje Kulichová. Pak se skupina pod vedením lektora dostává i k debatám o problémech Krkonošského národního parku a večer se společně věnují i etickým tématům. "Jsou to témata jako například náš vztah k živočichům, jaká práva mají zvířata a jak se k nim chovat. Vše se děje v podobě drobných her a aktivit," dodává Kulichová.

Děti se učí přemýšlet o přírodě a ekologii

Když má škola zájem, koná se celodenní program venku, děti například putují na Sněžku nebo na Rýchory. Každý den ovšem výuka v přírodě trvá minimálně půl dne. Pětidenní pobyt pak uzavírá shrnovací blok, odpolední putování krajinou, kdy děti poznávají vývoj krajiny a jak se člověk podepisoval do krajinné tváře.

"K tomu si vyprávíme příběhy a pověsti, aby byl program zábavný a aby si děti uvědomily, že každá krajina má určitý vývoj a že totéž se odehrávalo u nich ve městě. Pak navazuje i povídání o budoucnosti a jak by si děti představovaly, aby ta krajina vypadala za několik let. Celý pobyt se jmenuje Týden pro udržitelný život a vrcholí blokem, co můžeme udělat v osobním životě, jak změnit spotřebitelské chování tak, abychom pro přírodu byli co nejmenší zátěží," vysvětluje Kulichová. Cílem těchto pobytů je děti povzbudit a motivovat k tomu, aby začaly o životním prostředí přemýšlet, aby měly chuť něco pro přírodu udělat a viděly praktické možnosti, jak zlepšení dosáhnout. "Hodně pracujeme s motivací a s bezprostředním prožitkem venku. Méně pracujeme s teoretickými informacemi, těch mají děti ve škole i tak dost," dodává Kulichová.

Zájem škol je obrovský

Ubytování a stravu si děti platí samy, lektorské programy jsou ale dotované a hrazené z různých grantů. Pětidenní pobyt v hlavní sezoně s ubytováním, jídlem a programem tak vyjde jedno dítě zhruba na 2500 korun. "Jsme klasická neziskovka a bez dotací bychom nemohli fungovat. Svou vlastní činností si vyděláme zhruba jen 40 procent nákladů na provoz," podotýká Kulichová a dodává, že jako neziskovka nemají nikdy žádný příjem jistý. I proto jsou pro ně dotace, například z EU, velmi důležité. Projekty, jako je SEVER, financuje EU skrze Operační program Životní prostředí, ze kterého míří peníze nejen na zlepšování kvality ovzduší v Česku nebo na omezování průmyslového znečištění, ale také také na vzdělávací projekty. Povědomí veřejnosti o životním prostředí totiž může hrát klíčovou roli v jeho ochraně.

V hlavní sezoně, tedy od dubna do září, je o pobyty ze strany škol v Doteku obrovský zájem. Dokonce tak velký, že musí školy odmítat. Kromě dětí společnost SEVER vzdělává také učitele, aby poznání o krajině, etice a přírodě mohli předávat dál na svých školách.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist