Tuzemské automobilky loni vyrobily 1 427 563 osobních aut, což je o 0,7 procenta méně než v předchozím rekordním roce. Mírný pokles zhruba o 10 tisíc vozů podle nich souvisí se zhoršující se ekonomickou situací ve světě a dalšími hrozbami, které nad autoprůmyslem visí. Oznámilo to ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda Auto svou produkci zvýšila o 2,5 procenta na rekordních 907 942 vozů. K tomu automobilce pomohl především odbyt v Evropě. Kolínská TPCA udržela produkci na předchozí úrovni 210 tisíc aut a v nošovickém Hyundai výroba klesla o devět procent na 309 500 vozidel, což souvisí mimo jiné s ukončením výroby modelu ix20.
Tuzemský prodej osobních vozidel domácí výroby meziročně vzrostl o 0,8 procenta na 110 151 vozů, tradičně silný export udržel předloňské tempo s mírným poklesem o 0,8 procenta na 1,321 milionu vozů.
"Silný a dlouhý konjunkturální cyklus je u konce, světové hospodářství je pod tlakem geopolitických nejistot a prochází disruptivními změnami. Nyní se však plně soustřeďujeme na rok 2020, který bude pro automobilový průmysl zlomový. Transformace odvětví v podobě přechodu k čisté mobilitě více než kdy jindy vyžaduje úzkou spolupráci nejen firem autoprůmyslu, ale i z dalších odvětví a především pak podporu vlády," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Podle partnera EY Petra Knapa byl zejména citelný pokles výroby v továrně Hyundai. Naopak Škoda vyrostla a ukázala, že dokáže výpadek na čínském trhu prakticky nahradit na evropských trzích.
Škoda sílí v Česku, slábne v Číně. Automobilka doplácí na zpomalení tamní ekonomiky a celní válku s USA
"Rozhodující bude vývoj v tomto a dalších letech, kdy zatím pro české finální výrobce vyhlídky vypadají poměrně dobře. Zejména z pohledu produktové náplně a zvažovaných nových modelů v TPCA a Hyundai. Nicméně odvětví je v přerodu a na počátku masovějšího nástupu elektromobility, který může výrazně změnit poměry sil. Stále nicméně musíme z pohledu českého hospodářství minimálně stejně bedlivě sledovat výkonnost a další rozvoj dodavatelů do automobilového sektoru," podotkl Knap.
Výroba autobusů se loni zvýšila o 6,7 procenta na 5217 vozidel. Iveco Czech Republic zvýšilo produkci o 326 vozů na 4609 autobusů. SOR vyrobil 573 vozidel, což je stejně jako v předchozím roce.
Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil 980 strojů, což ve srovnání s předchozím rokem znamenalo zhruba třetinový pokles produkce.
Výrobci nákladních automobilů působící v Česku, tedy Avia Motors a Tatra Trucks, výrobní data nezveřejňují. Produkce přípojných vozidel se zvýšila o 3,7 procenta na 26 238 kusů všech kategorií. Export vzrostl o 11 procent. Tuzemský prodej stagnoval.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist