Tuzemské automobilky loni vyrobily 1 427 563 osobních aut, což je o 0,7 procenta méně než v předchozím rekordním roce. Mírný pokles zhruba o 10 tisíc vozů podle nich souvisí se zhoršující se ekonomickou situací ve světě a dalšími hrozbami, které nad autoprůmyslem visí. Oznámilo to ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda Auto svou produkci zvýšila o 2,5 procenta na rekordních 907 942 vozů. K tomu automobilce pomohl především odbyt v Evropě. Kolínská TPCA udržela produkci na předchozí úrovni 210 tisíc aut a v nošovickém Hyundai výroba klesla o devět procent na 309 500 vozidel, což souvisí mimo jiné s ukončením výroby modelu ix20.
Tuzemský prodej osobních vozidel domácí výroby meziročně vzrostl o 0,8 procenta na 110 151 vozů, tradičně silný export udržel předloňské tempo s mírným poklesem o 0,8 procenta na 1,321 milionu vozů.
"Silný a dlouhý konjunkturální cyklus je u konce, světové hospodářství je pod tlakem geopolitických nejistot a prochází disruptivními změnami. Nyní se však plně soustřeďujeme na rok 2020, který bude pro automobilový průmysl zlomový. Transformace odvětví v podobě přechodu k čisté mobilitě více než kdy jindy vyžaduje úzkou spolupráci nejen firem autoprůmyslu, ale i z dalších odvětví a především pak podporu vlády," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Podle partnera EY Petra Knapa byl zejména citelný pokles výroby v továrně Hyundai. Naopak Škoda vyrostla a ukázala, že dokáže výpadek na čínském trhu prakticky nahradit na evropských trzích.
Škoda sílí v Česku, slábne v Číně. Automobilka doplácí na zpomalení tamní ekonomiky a celní válku s USA
"Rozhodující bude vývoj v tomto a dalších letech, kdy zatím pro české finální výrobce vyhlídky vypadají poměrně dobře. Zejména z pohledu produktové náplně a zvažovaných nových modelů v TPCA a Hyundai. Nicméně odvětví je v přerodu a na počátku masovějšího nástupu elektromobility, který může výrazně změnit poměry sil. Stále nicméně musíme z pohledu českého hospodářství minimálně stejně bedlivě sledovat výkonnost a další rozvoj dodavatelů do automobilového sektoru," podotkl Knap.
Výroba autobusů se loni zvýšila o 6,7 procenta na 5217 vozidel. Iveco Czech Republic zvýšilo produkci o 326 vozů na 4609 autobusů. SOR vyrobil 573 vozidel, což je stejně jako v předchozím roce.
Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil 980 strojů, což ve srovnání s předchozím rokem znamenalo zhruba třetinový pokles produkce.
Výrobci nákladních automobilů působící v Česku, tedy Avia Motors a Tatra Trucks, výrobní data nezveřejňují. Produkce přípojných vozidel se zvýšila o 3,7 procenta na 26 238 kusů všech kategorií. Export vzrostl o 11 procent. Tuzemský prodej stagnoval.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist