Společnost Avast zavře svou divizi Jumpshot, která zpracovává data o uživatelích. Výrobce antivirových programů to ve čtvrtek uvedl v tiskové zprávě. V ohrožení jsou stovky pracovních míst. Avast čelí kritice, že Jumpshotu předává údaje o aktivitách konkrétních uživatelů na internetu a že tato divize je pak prodává svým klientům. Činnost Jumpshotu se Avast rozhodl ukončit s okamžitou platností. Upozornily na to zahraniční servery Motherboard a PCmag.
Podle Dominiky Kalašové, PR manažerky Avastu to znamená, že firma končí s prodejem dat o uživatelích. Avast by měl nadále využívat shromážděné informace jen pro interní účely. "Data ze zařízení našich uživatelů používáme k analýze obrovských objemů dat o hrozbách, které studujeme pomocí technologií strojového učení a umělé inteligence detekující vzorce hrozeb a bezpečnostní problémy způsobem, který je pro samotné lidi nemožný. Každý měsíc Avast po celém světě zastaví 1,5 miliardy pokusů o útok," tvrdí Kalašová.
Výrobce antivirů firmu Jumpshot z větší části vlastní, 35procentní podíl ale před časem prodal firmě Ascential. Ta ve čtvrtek uvedla, že podíl prodá zpět Avastu, který vrátí kupní cenu a zaplatí jí další výdaje.
"Mrzí nás, že tento krok bude mít dopad na zaměstnance společnosti Jumpshot, velmi si vážíme jejich práce a přispění. Budeme se snažit udělat celý proces pro ně co nejsnazší," uvedl generální ředitel Avastu Ondřej Vlček.
Od zveřejnění zpráv o přeprodávání dat klientů klesly hodnoty akcií firmy na pražské burze o 24 procent, na londýnské zhruba o 26 procent. Ve čtvrtek ve 12:00 byla tržní hodnota Avastu o zhruba 950 milionů liber (28,5 miliardy korun) nižší než v pátek, tedy před propady. V Praze byl propad o něco vyšší - mínus 28,7 miliardy korun. Hodnota akcií společnosti ve čtvrtek zatím padá nejvíce ze všech společností v hlavním celoevropském indexu Stoxx 600. V pátek sice akcie mírně posílily, od začátku týdne ale stále ztrácí 23 procent. Podle odborníků se však bude postupně zotavovat.
Společné vyšetřování serverů Motherboard a PCmag ukázalo, že český výrobce antivirů Avast a AVG prodával podrobná data o sto milionech svých uživatelů prostřednictvím dceřiné společnosti Jumpshot. Tu Avast koupil před sedmi lety jako výrobce nástrojů pro optimalizaci výkonu PC. Stejná společnost nyní nabízí klientům, jako jsou Google, Coca-Cola nebo Microsoft, informace o "každém vyhledávání, každém kliknutí, každém nákupu a na jakékoliv stránce". Cena dat pro jednotlivé klienty se pohybuje v milionech dolarů. Na zveřejnění informací prudce reagovaly akcie Avastu, obchodované na londýnské a pražské burze.
Avast prodej dat nepopírá, tvrdí ale, že jsou anonymizovaná a že třetím stranám nikdy neprodal data, podle kterých by šlo dohledat konkrétního člověka.
Problém, na který Motherboard a PCMag upozorňují, navazuje na zjištění z konce loňského roku. Mozilla, Opera a následně Google odstranily ze svých prohlížečů rozšíření antivirových systémů Avast a AVG kvůli tomu, že podle tvůrců aplikace AdBlock Plus sbírají uživatelská data a odesílají je na servery Avastu.
Avast založili v roce 1988 čeští výzkumníci Eduard Kučera a Pavel Baudiš, firma je jedním z průkopníků počítačového zabezpečení. V roce 2016 Avast koupil konkurenční českou antivirovou firmu AVG. Avast je podle objemu tržeb druhou největší antivirovou firmou na světě za americkou společností Symantec. V ČR Avast zaměstnává 1200 lidí, z toho tři čtvrtiny ve výzkumu a vývoji.
Avast prodával data uživatelů svých antivirů za miliony dolarů, mezi zákazníky byl Microsoft i Google
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist