Společnost Avast zavře svou divizi Jumpshot, která zpracovává data o uživatelích. Výrobce antivirových programů to ve čtvrtek uvedl v tiskové zprávě. V ohrožení jsou stovky pracovních míst. Avast čelí kritice, že Jumpshotu předává údaje o aktivitách konkrétních uživatelů na internetu a že tato divize je pak prodává svým klientům. Činnost Jumpshotu se Avast rozhodl ukončit s okamžitou platností. Upozornily na to zahraniční servery Motherboard a PCmag.
Podle Dominiky Kalašové, PR manažerky Avastu to znamená, že firma končí s prodejem dat o uživatelích. Avast by měl nadále využívat shromážděné informace jen pro interní účely. "Data ze zařízení našich uživatelů používáme k analýze obrovských objemů dat o hrozbách, které studujeme pomocí technologií strojového učení a umělé inteligence detekující vzorce hrozeb a bezpečnostní problémy způsobem, který je pro samotné lidi nemožný. Každý měsíc Avast po celém světě zastaví 1,5 miliardy pokusů o útok," tvrdí Kalašová.
Výrobce antivirů firmu Jumpshot z větší části vlastní, 35procentní podíl ale před časem prodal firmě Ascential. Ta ve čtvrtek uvedla, že podíl prodá zpět Avastu, který vrátí kupní cenu a zaplatí jí další výdaje.
"Mrzí nás, že tento krok bude mít dopad na zaměstnance společnosti Jumpshot, velmi si vážíme jejich práce a přispění. Budeme se snažit udělat celý proces pro ně co nejsnazší," uvedl generální ředitel Avastu Ondřej Vlček.
Od zveřejnění zpráv o přeprodávání dat klientů klesly hodnoty akcií firmy na pražské burze o 24 procent, na londýnské zhruba o 26 procent. Ve čtvrtek ve 12:00 byla tržní hodnota Avastu o zhruba 950 milionů liber (28,5 miliardy korun) nižší než v pátek, tedy před propady. V Praze byl propad o něco vyšší - mínus 28,7 miliardy korun. Hodnota akcií společnosti ve čtvrtek zatím padá nejvíce ze všech společností v hlavním celoevropském indexu Stoxx 600. V pátek sice akcie mírně posílily, od začátku týdne ale stále ztrácí 23 procent. Podle odborníků se však bude postupně zotavovat.
Společné vyšetřování serverů Motherboard a PCmag ukázalo, že český výrobce antivirů Avast a AVG prodával podrobná data o sto milionech svých uživatelů prostřednictvím dceřiné společnosti Jumpshot. Tu Avast koupil před sedmi lety jako výrobce nástrojů pro optimalizaci výkonu PC. Stejná společnost nyní nabízí klientům, jako jsou Google, Coca-Cola nebo Microsoft, informace o "každém vyhledávání, každém kliknutí, každém nákupu a na jakékoliv stránce". Cena dat pro jednotlivé klienty se pohybuje v milionech dolarů. Na zveřejnění informací prudce reagovaly akcie Avastu, obchodované na londýnské a pražské burze.
Avast prodej dat nepopírá, tvrdí ale, že jsou anonymizovaná a že třetím stranám nikdy neprodal data, podle kterých by šlo dohledat konkrétního člověka.
Problém, na který Motherboard a PCMag upozorňují, navazuje na zjištění z konce loňského roku. Mozilla, Opera a následně Google odstranily ze svých prohlížečů rozšíření antivirových systémů Avast a AVG kvůli tomu, že podle tvůrců aplikace AdBlock Plus sbírají uživatelská data a odesílají je na servery Avastu.
Avast založili v roce 1988 čeští výzkumníci Eduard Kučera a Pavel Baudiš, firma je jedním z průkopníků počítačového zabezpečení. V roce 2016 Avast koupil konkurenční českou antivirovou firmu AVG. Avast je podle objemu tržeb druhou největší antivirovou firmou na světě za americkou společností Symantec. V ČR Avast zaměstnává 1200 lidí, z toho tři čtvrtiny ve výzkumu a vývoji.
Avast prodával data uživatelů svých antivirů za miliony dolarů, mezi zákazníky byl Microsoft i Google
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist