Česká letecká společnost Smartwings potřebuje získat od státu půjčku nebo záruku za komerční úvěr ve výši 1,7 až dvě miliardy korun. Mladé frontě Dnes (MfD) to řekl spolumajitel a předseda představenstva společnosti Jiří Šimáně. Firma podle něj skončí, pokud garanci nezíská v řádu týdnů. Skupinu Smartwings, pod kterou patří také České aerolinie, čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize. Firma žádá o pomoc kromě Česka i v Maďarsku a zkoumá možnost podpory v Polsku. Do financování Smartwings se v případě dohody se státem o jeho pomoci zapojí všichni akcionáři skupiny. Ve čtvrtek se na tom dohodla valná hromada firmy.
"Všichni akcionáři společnosti jsou připraveni, za předpokladu dosažení komplexní dohody všech tří stran včetně státu, finančně se podílet na záchraně společnosti," uvedla Dufková.
Schválený finanční model připravený expertní komisí ministerstva by měl řešit výnosy a náklady skupiny pro roky 2020 a 2021, dále také finanční bilanci a potřebu peněžních toků, napsal ve čtvrtek ČTK ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Nejde tak zatím o dohodu o státní půjčce nebo garanci za úvěr.
O potřebě získat od státu úvěr nebo garanci pro komerční půjčku hovořil Šimáně již dříve. Dosud ale neuváděl, kolik peněz firma k přežití potřebuje.
"Já myslím, že to správné číslo podle byznysplánu, který jsme zpracovali a který má ministerstvo dopravy k dispozici, se bude pohybovat mezi 1,7 a dvěma miliardami korun," sdělil čtvrteční MfD. Taková částka by podle něj měla dostačovat. "Ale férově musím říci, že může přijít další vlna epidemie koronaviru a stát bude muset pomoc poskytnout i nadále," dodal. Na dotaz deníku, co se stane, pokud stát během několika týdnů garance neposkytne, Šimáně uvedl, že firma skončí.
Výměnou za úvěr či garanci by stát mohl získat místo v dozorčí radě Smartwings a tím mít tok peněz pod přímou kontrolou. "Může říci, že to půjde jen na splátky letadel, do platů zaměstnanců společnosti. Těch způsobů je mnoho," řekl Šimáně MfD. Smartwings již dříve uvedly, že nemají zájem o majetkový vstup státu do firmy.
Kromě Česka žádají Smartwings o pomoc také v Maďarsku, kde mají umístěna dvě letadla. Firma zkoumá i možnost požádat o podporu také v Polsku. "Jednání v Maďarsku vypadají slibně, v Polsku jsme na začátku," řekl Šimáně MfD.
Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku nebo i odkupem celé společnosti. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle nich firma není strategickým podnikem.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie, loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 Max, které mají po celém světě zakázaný provoz.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost CITIC Europe.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist