Tuzemské automobilky a výrobci dílů loni zvýšili tržby o 1,9 procenta na rekordních 1,124 bilionu korun. Export stoupl o 2,4 procenta na 942 milionů korun. Dominantním exportním trhem bylo Německo s třetinovým podílem.
Uvedli to v úterý zástupci Sdružení automobilového průmyslu (SAP) na tiskové konferenci.
Letos ale čekají pokles tržeb minimálně o 215 miliard korun. Produkce klesne o 300 tisíc aut zhruba na 1,1 milionu vozů. Důvodem je pandemie koronaviru a s ní související přerušení výroby a pokles poptávky, uvedli také zástupci SAP na úterní tiskové konferenci.
"I přes postupné ochlazování trhu posunul rok 2019 výsledky českého autoprůmyslu na nová maxima, když celkové tržby znovu vzrostly a čtvrtý rok po sobě překonaly hranici bilionu korun. Nyní ale máme zcela jiné starosti. Pandemie koronaviru způsobila pokles tržeb firem v autoprůmyslu až ve výši 150 miliard korun, přičemž tato ztráta se bude dále prohlubovat. Pro letošní rok odhadujeme propad výroby vozidel okolo 20 procent," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Finální výrobci automobilů letos kvůli pandemii nevyrobili 220 tisíc aut. Jejich tržby klesly o 90 miliard korun, dodavatelské firmy ztratily 60 miliard korun.
Výkonnost celého sektoru bude podle něho výrazně ovlivněna nejen vývojem na zahraničních trzích, ale také podporou české vlády. Firmy mimo jiné žádají prodloužení podpůrného programu Antivirus, a to pokud možno do data spuštění nového systémového řešení, tzv. kurzarbeitu. Důležité budou investice do digitalizace, automatizace a zavádění ekologických řešení.
Evropské autority by podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka měly revidovat regulační rámec ohledně snižování emisí CO2 vyráběných aut a pokuty v případě jejich neplnění. Celý evropský tzv. Green New Deal by se podle něj měl posunout až za rok 2021. Příští rok by měl být rokem zotavení automobilek z pandemie, dodal.
Finální výrobci vozidel zvýšili loni tržby o 6,5 procenta na 658 miliard korun, výrobcům dílů tržby naopak o čtyři procenta klesly na 441 miliard korun. Firmám v oblasti výzkumu a vývoje a služeb loni stouply tržby o 1,6 procenta na 25,3 miliardy korun.
Automobilky loni vyrobily 1 427 563 osobních aut, což je o 0,7 procenta méně než v předchozím rekordním roce. Produkce nákladních aut stoupla o 43 procent na 1181 vozů, výroba autobusů stoupla o sedm procent na 5217 vozidel a výroba motocyklů klesla o třetinu na 980 kusů. Letos by to mělo být o 300 tisíc vozidel méně.
Škoda Auto loni svou produkci zvýšila o 2,5 procenta na rekordních 907 942 vozů. K tomu automobilce pomohl především odbyt v Evropě. Kolínská TPCA udržela produkci na předchozí úrovni 210 tisíc aut a v nošovické firmě Hyundai výroba klesla o devět procent na 309 500 vozidel, což souvisí mimo jiné s ukončením výroby modelu ix20.
Počet zaměstnanců v automobilových firmách se loni zvýšil o 1000 na 133 tisíc lidí. Průměrná mzda se zvýšila o šest procent na 43 949 korun. Celkově tak byla o 29 procent nad průměrnou mzdou v Česku. Zatím podle Wojnara nedochází k plošnému propouštění a úbytek lidí v sektoru je v řádu stovek.
Firmy AutoSAP se na celkové průmyslové produkci podílely v minulém roce 23 procenty a jejich podíl na celkovém exportu byl 21 procent. Zaměstnávají 11 procent pracovníků průmyslu ČR a státu ročně odvádí 70 miliard korun.
Krize autoprůmyslu začala již před pandemií. Restart trhu může trvat i několik let, říká šéf české Škody
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist