Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí klesla meziročně o 32,6 procenta na 503 615 vozidel. V červnu produkce automobilek klesla o 17 procent na 103 934 vozů. Oznámilo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu. Pokles produkce podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii.

Všechny tři automobilky vyrábějící v České republice musely v prvním pololetí kvůli koronaviru na několik týdnů přerušit výrobu. Škoda Auto od ledna do konce června vyrobila 337 580 aut, což je meziroční pokles o 28,2 procenta. Nošovickému Huyndai klesla produkce o dvě pětiny na 96 390 automobilů a TPCA vyrobila 69 645 malých automobilů, tedy o 40,3 procenta méně než v prvním pololetí loňského roku.

"V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic, jako je například ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů," dodal Wojnar.

Třetinovy propad výroby v pololetí odpovídá podle automobilového experta EY Petra Knapa přesně poklesu poptávky na klíčových trzích EU. "Ve druhém pololetí jsou tradičně odstávky továren, takže meziroční srovnávací základna bude trochu nižší. A samozřejmě všichni věří, že poptávka se oživí a v červnu byly v tomto smyslu pozitivní signály. Ovšem ani lepší druhé pololetí rok 2020 zásadně nezachrání a očekávaný celoroční propad 350.000 aut je negativní šok s dopadem do většiny českého průmyslu," dodal. Další vývoj bude podle něj záviset na očekávání firem a domácností z pohledu poptávky i udržení výrobních kapacit. Jasno o situaci by mělo být v září nebo říjnu.

Výroba autobusů v prvním pololetí klesla o 11,9 procenta na 2231 vozidel, po obnovení produkce se nicméně naplno projevila specifická zakázková výroba v segmentu. Vysokomýtské Iveco vyrobilo v červnu o 37 autobusů více než v červnu 2019 a za pololetí brány závodu opustilo 1999 autobusů. SOR Libchavy navýšil v červnu výrobu o 73,3 procenta na 52 vozů a za celé první pololetí firma vyrobila 223 ks autobusů. Celkově červnová produkce autobusů vzrostla o 13 procent na 516 autobusů.

Nadále se daří kopřivnické Tatra Trucks, která ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. V prvním pololetí vyrobila 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku.

Jediný český výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil v prvním pololetí 249 strojů. Ve srovnání s předchozím rokem to byl pokles produkce o 637 motocyklů.

Prodej nových osobních aut v EU v červnu zaznamenal meziroční pokles o 22,3 procenta, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. "I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec," podotkl Wojnar.

Díky podcastu Bruselský diktát pochopíte, že pro nás Čechy má mnohem větší význam dění v Evropě než v Praze a v Česku vůbec. Celé díly poslouchejte na