O ledabyle pohozených zelených koloběžkách od firmy Lime či typicky růžových bicyklech od společnosti Rekola už slyšel asi každý. V Česku však operuje více než 20 dalších firem nabízejících sharingové služby. Jen po Praze se tak prohání tisíce sdílených kol, koloběžek, skútrů a aut, ostatní větší města jako Brno nebo Olomouc nezaostávají. Některé z těchto společností, například re.volt, GoDrive či GreenGo, mají ve svých flotilách i elektromobily.
Velkou výhodou sdílených služeb je samoobslužné půjčování, protože se vozítka a vozy nacházejí různě po ulicích měst. Většinou stačí jen otevřít aplikaci, ve které má uživatel nahrané platební údaje, a daný stroj odemknout. Některé společnosti nabízí i přístup pomocí SMS nebo čipových karet. Vrácení probíhá stejným způsobem s tím, že je potřeba počítat s přesně vymezenými zónami, ve kterých je možné vozítko nebo vůz zanechat dalším uživatelům. Pouze zlomek sharingových služeb ještě pracuje s předávacími místy.
Většinu sdílených vozů a vozítek nabízí v tuzemsku české firmy a start-upy (v Plzni dokonce vznikl první samoobslužný sharing koloběžek na světě Scoobike). Do Česka už ale pronikl i estonský Bolt, americká Lime, polský blinkee.city nebo italské Anytime. Domácí konkurenci se snaží porazit slevami a výhodnými cenovými balíčky. Mnohdy jim však nahrávají i místní radnice. Německý nextbike tak zvládl vytlačit česká Rekola z Ostravy a Kladna, kde vyhrál veřejné zakázky.
Přečtěte si v přehledné infografice podrobné informace o firmách nabízejících sdílené služby, včetně porovnání jejich cen.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.