Na rok 2020 jen tak nezapomeneme. Budeme na něj vzpomínat jako na období výzev a změn, inovací a kreativity. Přinesl mnohem intenzivnější využívání digitálních a on-line služeb téměř ve všech oborech ekonomiky, finanční instituce nevyjímaje. Mobilní bankovnictví a bankovní aplikace a on-line služby si díky pandemickým omezením a hygienickým nárokům získaly i zákazníky, kteří se doposud inovacím spíše vyhýbali. Nastolené trendy v digitalizaci i v inovacích budou nadále pokračovat. To, co jsme se během letošního bezprecedentního roku naučili, budeme i v následujícím roce rádi využívat. A jaké byly určující trendy roku 2020?

1. Senioři a firmy v digitálu

Letos se zákazníci i díky karanténním opatřením rychle přeorientovali na on-line služby a bezhotovostní placení. Kupříkladu počet klientů využívajících bankovnictví v mobilu se meziročně jen v ČSOB zvýšil o třetinu. Technologicky zdatnější mladší a střední generace se ochotně podělila o své znalosti se svými rodiči i prarodiči a bankovat on-line či platit kartou ve velkém začali i senioři. Digitalizovaná a on-line řešení začaly zavádět a používat také firmy. V průzkumu Index očekávání firem uvedly dvě pětiny společností, že právě digitalizace jim při zvládání koronakrize pomáhá.

2. Haló, jste doma?

Home office se stal jedním ze symbolů pandemie a také jednou z možných prevencí, jak jí účinně čelit. V naší skupině jsme flexibilní způsob práce, tedy že si lidé mohou zvolit, kde a jak se jim nejlépe pracuje, rozvíjeli již delší dobu a jarní vpád koronaviru nás postavil před situaci, kdy se stalo prioritou chránit zdraví a bezpečí klientů i zaměstnanců. A ukázalo se, že pracovat z domova bez potíží zvládá třeba i tak organizačně náročné a vytížené pracoviště, jako je call centrum. Dokonce se obětavě zapojili i do trasování, za což jim náleží obrovský dík. A výsledkem je, že teď podporuje rozsáhlejší čerpání home officu už 81 procent našich manažerů.

3. Vzhůru do e-shopů

Při sledování růstu objemu tržeb v e-shopech vyvstává otázka, zda lidé ještě v kamenných obchodech vůbec nakupují, zda tam nechodí si zboží jen prohlížet. To je samozřejmě velká nadsázka, ale trend je zde jasný. Vybrat si v pohodlí domova zboží, zaplatit on-line rychle a bezpečně třeba kartou a v domluvený čas zboží vyzvednout je velká přednost. Nicméně současná doba nabízí mnohem více. Získat slevu, delší garanci a pojištění navíc nebo koupit zboží prostřednictvím služeb jako Mall Pay a zaplatit o něco později.

4. Roboti a umělá inteligence

V bankovnictví používáme standardně desítky robotů a umělou inteligenci na nejrůznější činnosti, letošní rok ale rozvoj značně urychlil. Slavný spisovatel Karel Čapek, který takřka před sto lety slovo robot jako první použil, by, myslím, měl radost z toho, jak a kde všude nám pomáhají. Do ČSOB například denně směřuje asi 200 notářských žádostí, které dosud muselo důkladně studovat a řešit několik zaměstnanců. Tuto práci převzal AI Semantics. Texty nastuduje, vyhodnotí, sestaví odpověď a odešle. Vše je spolehlivé a u více než 80 procent není lidská práce vůbec potřeba. Stejně tak vyřizování desetitisíců žádostí o odklad splátek by se určitě nepodařilo tak rychle a spolehlivě bez robotických kolegů.

5. Webináře a podcasty

Potřeba práce z domova a omezení osobních kontaktů vyvolala potřebu přeorganizování schůzek a seminářů na různé profesionální platformy. Ve velkém začalo setkávání fungovat na Teams a Skypu. Pro klienty jsme začali organizovat pravidelné on-line webináře a podcasty, které mají velkou odezvu a pomáhají jim orientovat se ve složité a dynamické době pandemie a správně se rozhodovat. Třeba interaktivní Ranní kávy Honzy Bureše pro firmy a podnikatele v jarních měsících sledovaly stovky manažerů, velký zájem byl i o webináře o dění a vhodných strategiích na akciových trzích. 

Michaela Lhotková je výkonnou ředitelkou ČSOB pro platební řešení a inovace a také porotkyní projektu Innovators 20.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist