I menší změny dokážou udělat velký rozdíl. Své o tom ví banky a další firmy, které sáhly po digitalizaci. Stačí změnit jeden proces nebo úkon a posunete tak celý byznys. Jenže s jakými agendami je ideální v dnešní online době začít? Ukážeme vám, na čem můžete díky digitalizaci ušetřit peníze a získat čas i nové klienty.
Ještě v 21. století si některé firmy myslí, že digitalizace spočívá v naskenování dokumentů. Když jsme se v Trasku setkali s bankovním klientem, který si zakládal na paperless přístupu, k našemu překvapení jsme pak zjistili, že si v bance jen oskenovali vše, co si předtím vytiskli. Jenže co když samotné dokumenty vůbec nemusely vzniknout? V systému by stačilo kliknout na tlačítko a první půlku procesu zkrátka zahodit. Stejně tak v pojišťovnách nepotřebují excel, kde si poradci vyplní vše, co jim klient řekne, a pak pošlou podepsanou zprávu na centrálu, kde si ji naskenují a vytěží. Takhle digitalizace nevypadá...
Obecně nejvíc ušetříte na digitalizaci rutinních činností, kdy dělá nejvíc lidí stejnou práci, např. v call centrech. K digitalizaci jsou ale vhodné téměř všechny procesy, pokud nejde o unikátní problém, kde potřebujete kreativitu, inovaci a logický úsudek.
Příkladem, jak to lze dnes udělat správně, je třeba banka, která plně zautomatizovala řešení žádostí od notářů. Vše v ní začne příchodem žádosti v běžném jazyce, jejím zpracováním pomocí umělé inteligence, zhodnocením, zda je potřeba lidská kontrola, a pokud ne, softwaroví roboti vyhledají odpovědi v systémech banky bez lidského zásahu. Jde jen o jeden z mnoha příkladů toho, že digitalizace ve firmách nemusí být rozsáhlá a robustní.
Digitalizaci vnímáme jako automatizaci procesů ve firmách, většinou v bankách, pojišťovnách nebo třeba energetických společnostech. Ať už jde třeba o zmíněného robota s vlastní identitou a loginem, který si dokáže z počítačů vytahat data, nebo další vychytávky.
Které procesy digitalizovat?
Pro začátek se rozhodněte, co vlastně od digitalizace chcete a potřebujete. Můžete jít dvěma směry: bud nahradit lidskou aktivitu automatickým úkonem, nebo zjednodušit procesy (třeba ušetřit vytištěné papíry). Automatizovat můžete na jednotlivých úrovních a za pomoci různých nástrojů. Jak na to?
-
Začněte úvahou, co za proces vlastně chcete digitalizovat. Máte zájem o automatizaci drobností a úkonů? Sáhněte po robotizaci. Začít se dá menšími cíli. Nemusí hned jít o celé byznysové oblasti a ekosystémy nadnárodních firem. Začněte tím, co vás nejvíc pálí, např. vztah se zákazníkem.
-
Je digitalizace ve vašich technických možnostech? Pokud u vás např. neexistuje integrační vrstva, systémy nemají rozhraní a nelze je změnit v rámci finančního limitu, lze tyto úlohy řešit pomocí robotů. Když nemáte ke změně aktuální data nebo dostatek zkušených lidí, příliš se bojíte rizika atd., najměte si experty, kteří vám s tím pomůžou.
-
Rozhodli jste o tom, co chcete digitalizovat a technicky to jde? Následovat by měla cost/benefit analýza, jestli se vám digitalizace procesů vůbec vyplatí. Stojí její užitek za vynaložené peníze? Ušetříte?
-
Pokud jste si potvrdili byznys case a rozhodli se automatizovat pomocí nějaké inovativní technologie, je potřeba nápad ověřit. I když nápad projde a k automatizaci dojde, celý proces ještě nekončí.
-
Poslední fáze probíhá ve znamení vyhodnocování a optimalizace procesu, zbavení se chyb.
Pokud jste si vybrali první případ s robotizací procesů, podle našeho experta na RPA Pavla Tužila získáte několik výhod. Cílem robotizace je nahradit manuální agendy s nízkou potřebou odbornosti roboty, a pracovníky díky tomu převádět na práci s větší přidanou hodnotou.
Amazon má Alexu, Apple Siri a Česko? Třeba Katku. ČSOB zkouší prorazit s bankovní hlasovou asistentkou
To vede ke snížení nákladů na zpracovávané agendy. Robot navíc zvyšuje efektivitu zpracování, teoreticky může pracovat nonstop a v násobně větším rozsahu. Zvyšuje se také bezpečnost práce s citlivými daty, možnost rychlého škálování, ale i kvalita a konzistence zpracování dat (lidé více chybují). Robot vše zpracovává třikrát až pětkrát rychleji a vždy za ním stojí přesná auditní stopa. Stále častěji můžeme automatizovat i oblasti, kde jsme si to bez člověka neuměli představit.
Jak vidíte, v digitalizaci nemusí jít o velké dlouhodobé projekty. Začít můžete u jednotlivých úkonů nebo procesů, stačí splnit pět výše zmíněných kroků. I malá digitalizace vám může přinést několik výhod:
-
Zrychlíte reakci (ať už jde o rychlejší odpověď klientovi nebo třeba o dodržení legislativních lhůt. Ze dnů nebo hodin můžou být vteřiny, které vám získají klienta nebo jeho spokojenost, a tím i byznysovou příležitost).
-
Ušetříte peníze.
-
Vyřešíte nedostatek pracovních sil.
-
Snížíte chybovost.
-
Zkvalitníte procesy.
-
Zvládnete rychleji zvyšovat kapacitu procesů a velikost svého podnikání.
Digitalizace je příležitost zbavit se balastu z minulých let. Je pouze nutné se nad ní zamyslet a nepřeklápět mechanicky staré procesy do nových technologií bez úpravy vlastního procesu.
Autor pracuje jako ředitel pro strategické inovace z české technologické a konzultační firmy Trask.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist