Umělou inteligenci loni v zemích Evropské unie využívalo sedm procent firem, které mají alespoň deset zaměstnanců. Uvedl to v úterý evropský statistický úřad Eurostat. Nejaktivnější jsou v tomto smyslu firmy v Irsku, naopak nejméně umělou inteligenci využívají firmy v Lotyšsku. Česká republika je se šesti procenty mírně pod unijním průměrem.

„Umělá inteligence je oblast strategické důležitosti a klíčový faktor hospodářského rozvoje. Může poskytnout řešení pro spoustu náročných úkolů, jako je léčba nemocí či minimalizace dopadů klimatu na zemědělství. Umělá inteligence dává strojům a systémům schopnost analyzovat své okolí a s určitým stupněm autonomie rozhodovat za účelem dosažení konkrétních cílů,“ uvedl Eurostat.

Zatímco dvě procenta firem využívala strojové učení k interní analýze velkých dat, v jednom procentu firem se data analyzovala interně s pomocí přirozeného jazykového zpracování, přirozené tvorby jazyka nebo rozpoznávání řeči. Chatovací službu, kdy chatbot, tedy komunikační robot, nebo virtuální asistent odpovídají zákazníkům v přirozeném jazyce, využívala dvě procenta firem. Rovněž dvě procenta firem pak využívala roboty s určitou formou autonomie, například pro úklid, nebezpečné či opakované činnosti, jako je odstraňování jedovatých látek, třídění zboží ve skladě, případně pomoc zákazníkům s nakupováním nebo placením.

Z členských zemí EU využívají některou z těchto čtyř forem umělé inteligence hlavně firmy v Irsku, kde jich loni bylo 23 procent. Nadprůměrně těchto možností využívají také firmy na Maltě, ve Finsku a v Dánsku. Na opačném konci je Lotyšsko, kde umělou inteligenci loni využívala pouze dvě procenta firem s deseti a více zaměstnanci. Málo se umělá inteligence využívá i ve Slovinsku, v Maďarsku a na Kypru.

Jednou z překážek razantnějšího nástupu analytických nástrojů, které využívají algoritmy umělé inteligence, je v tuzemsku podle Jakuba Jiříčka ze společnosti Schneider Electric roztříštěnost provozních dat. Je poměrně obvyklé, že jednotlivé podniky využívají různé softwarové nástroje, jejichž data nejsou vzájemně propojená. Celistvá analýza by pomohla zlepšit efektivitu výroby včetně hospodárnějšího provozu.

Rozšíření využití umělé inteligence bude hlavním motorem zvyšování produktivity ve firmách pro následující dekádu. "Firmy využívající umělou inteligenci budou efektivnější a ziskovější. Bránit se zapojení umělé inteligence do firemních procesů je stejné, jako bránit se páře v období průmyslové revoluce. My jsme teď v období další průmyslové revoluce a sami rozhodneme, jaké benefity z toho vytěžíme. Již dnes zvládne umělá inteligence nahradit mnoho firemních rutinních procesů a volné kapacity zaměstnanců lze přesunout na činnosti, které nelze automatizovat," řekl ředitel společnosti AD24 Radek Šalomon.

Pokročilé formy automatizace podle ředitele společnosti Universal Robots Pavla Bezuckého v poslední době pronikají mnohem výrazněji už i do středních a malých firem. "U nás má většina lidí spojené roboty především s automobilovým průmyslem. Ono to bohužel i odpovídá realitě, neautomobilové obory mají zhruba desetinový podíl robotizace ve srovnání s automobilovými. Ale i to se teď začíná měnit. To, že můžete robota umístit mnohem blíže k lidem, najednou otvírá široké pole působnosti například v restauracích, kavárnách nebo jiných službách," dodal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist