Bílé „oblázky“ na zdech v centrále Vodafonu v pražských Stodůlkách nejsou ani dekorací, ani antistresovou pomůckou. Jsou to bezdrátová zařízení, která monitorují kvalitu ovzduší či pohyb a počet osob v budově. Všechna data posílají do aplikace Spaceti, ta je vyhodnotí a správci potom podle toho mohou provozovat objekt s menšími náklady. Aplikace zároveň slouží jako rezervační systém pro sdílení pracovních míst.

Start-upy v Česku

Seriál týdeníku Ekonom, ve kterém vám budeme ve spolupráci se soutěží Vodafone Nápad roku přinášet až do léta profily nejzajímavějších českých start-upů posledních let.

Systém Spaceti vyvíjí stejnojmenný start-up od roku 2016. Dosud na to přilákal investice v hodnotě přibližně 130 milionů korun a daří se mu růst i během pandemie. Řada firem po zkušenostech se šířením nemoci covid-19 chce mít větší kontrolu nad obsazeností svých kanceláří, aby mohly zajistit plynulý provoz budovy a zavádět nové hybridní režimy práce. Pomoci si v tom technologií ale není v Česku zatím tak rozšířené jako ve vyspělejších státech, proto se většina byznysu Spaceti odehrává v zahraničí. Odtud také start-up očekává další investice.

První rok za vlastní peníze

Příběh Spaceti začal několik let před založením − ve firmě úplně jiné − v IBM. Tam se dali dohromady Max Verteletskyi, Ondřej Plevka, Tomáš Barták a Aakash Ravi. Hlavním hybatelem je první zmíněný, nyní výkonný ředitel společnosti. Verteletskyi v rámci IBM pracoval v mnoha státech světa a věnoval se podpoře start-upů. „V určité fázi jsme přišli na to, že podnikání je natolik inspirující věc, že si to musíme zkusit sami, bez komfortu, který nám poskytovala IBM,“ popisuje.

Na začátku měli altruistickou vizi, že budou zachraňovat životy. Technologie měla být součástí systému požární bezpečnosti − měla detekovat kouř a v případě požáru navigovat lidi k nouzovým východům. „Ale nedokázali jsme firmy přesvědčit, že to potřebují,“ říká Verteletskyi, který se svými kolegy první rok financoval podnikání z vlastních úspor. „Museli jsme zaměření změnit a přinést zákazníkům zásadní hodnotu na každodenní bázi. A tak jsme se začali věnovat optimalizování provozu v budovách,“ uvádí Verteletskyi.

V IBM jsme pomáhali start-upům, pak jsme si ale podnikání chtěli vyzkoušet sami, bez zázemí a komfortu velké společnosti.

První z milníků ve vývoji Spaceti byl úspěch technologie v soutěži Vodafone Nápad roku, přičemž se mobilní operátor hned vzápětí stal prvním z jejich zákazníků. Systém monitorování vzduchu a obsazenosti budov zavedl ve svém administrativním komplexu ve Stodůlkách v roce 2018 a funguje zde dodnes. „Spaceti má mnoho způsobů využití, my systém používáme hlavně k měření obsazenosti pracovních míst a zasedacích místností,“ říká říká Kateřina Šantorová, mluvčí Vodafonu. Důvodem je přechod na sdílená pracovní místa. Každý zaměstnanec bude v práci pouze dva dny v týdnu. Musí si tedy stůl v aplikaci předem rezervovat. Vodafone plánuje zavést i další funkci, vzdálené odemykání skříněk mobilním telefonem. „Lze to využít k předávání věcí, takže se kolegové nemusí vůbec potkávat,“ uvádí Šantorová. Operátor se zároveň stal i prvním partnerem start-upu, když technologii zařadil do své nabídky služeb v oblasti internetu věcí. Start-up s operátorem otestoval byznysový koncept, s nímž v roce 2019 začal expandovat do zahraničí. Nyní jeho technologii distribuují partneři téměř ve dvaceti státech po celém světě.

Investorské peníze pouze na rozvoj

S expanzí do zahraničí souvisí i první investice − Spaceti částkou 27 milionů korun podpořily v roce 2019 investiční fondy Fast Forward a Reflex Capital. O rok později, pár měsíců po startu pandemie, přidali titíž investoři dalších 97 milionů. Nižší desítky milionů korun přispěl i fond Lighthouse Ventures a podnikatel Kamil Vacek.

„Potřebovali jsme pojistit investice, pandemie byla pro Spaceti obrovským šokem,“ vzpomíná Verteletskyi. „Podařilo se nám ale srazit náklady tak, že jsme v provozu soběstační a investorské peníze používáme jen na rozvoj,“ říká ředitel Spaceti, podle nějž byl rok 2020 sice velmi dobře nastartovaný, koronakrize ale na pár měsíců stopla veškeré výdaje jejich klientů. Pak se ale s podzimem zakázky začaly rychle množit. Spaceti je tak případem firmy, která s covidem rostla. Služba totiž díky monitorování prostoru umožňuje velmi přesné trasování a zároveň pomáhá v objektech vytvářet takovou hladinu vlhkosti a CO2, při níž mají viry menší možnost se šířit. Díky tomu, že firmy potřebovaly urychleně vrátit své zaměstnance do práce, zkrátily čas na rozhodování o investici. Spaceti se vloni nakonec podařilo meziročně vyrůst v tržbách o desítky procent.

Česko je bezpečné místo pro tvorbu inovací, dají se odtud dobře šířit do rozvinutých zemí. Zahraniční investoři vnímají zdejší IT potenciál.

„Pandemie kompletně změnila názor na to, jak zacházet s pracovním prostorem. Kvalita ovzduší, vytíženost a obsazenost prostoru už najednou nespadá do kategorie fajn benefit, který je hezké mít. Firmy došly vlivem událostí k závěru, že tyto věci musí řešit,“ říká Max Verteletskyi a doplňuje, že Spaceti byl klíčový nástroj, který pomohl vrátit lidi na pracoviště ještě během pandemie i velkým podnikům. Jedním z nich je americká společnost Red Thread, kde systém zaváděli až během pandemie, aby mohli do provozu vrátit svých devět administrativních budov a tři továrny. Tam mohla v době krize pracovat jen čtvrtina lidí ve srovnání s maximální kapacitou.

Vedle Red Thread jsou zákazníky Spaceti kosmetická společnost L’Oréal, farmaceutická MSD nebo automobilka Rolls-Royce, největším partnerem je pak vedle Vodafonu i Cisco. Jedná se především o zahraniční zakázky, protože start-upu se mnohem více daří za hranicemi. Usiluje sice i o české zákazníky, ale do technologických prvků pomáhajících se správou budov se v Česku zatím investuje s velkou opatrností.

Spaceti chce dál expandovat na zahraniční trhy − proto si založila sídlo i v Nizozemsku. „Díky tomu můžeme snáz usilovat o zahraniční investory,“ říká Max Verteletskyi s tím, že jednání s novými investory by měla být uzavřena do konce toho roku.

Budoucnost Spaceti vidí Verteletskyi v rozvoji podnikání v USA, na Blízkém východě, v Asii a Pacifiku, Evropa má být stabilní základnou. Česko považuje za místo, kde je bezpečné prostředí pro inovace a dají se odtud dobře šířit na rozvinuté trhy. „Základna zůstane v Praze,“ říká ředitel start-upu, který se chce zaměřovat už nejen na kancelářské objekty, ale monitorovat ovzduší i v nemocnicích, školách, fitnesscentrech či hotelích.

Na trhu nemovitostí očekává i díky pandemickým událostem dramatický rozvoj. „Následující dva roky budou klíčové pro trh s nemovitostmi. Bude procházet obrovskou transformací a především digitalizací,“ říká Verteletskyi a dodává, že vize Spaceti je být do budoucna jedním z pěti klíčových hráčů na trhu s technologickými řešeními pro nemovitosti. „Už tento rok máme ambici růst násobně,“ uzavírá Verteletskyi.

Související