Zvlněný úsek dálnice D1 mezi Bohumínem a Antošovicemi na Ostravsku musí stavaři opravit. V pondělí o tom rozhodl Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Na odstranění závad, které se projevily už před devíti lety po otevření úseku, mají firmy 18 měsíců. Stavební práce s sebou přinesou další dopravní komplikace. Provoz na dálnici bude sveden do jednoho pruhu, řekl novinářům v Antošovicích Jiří Hlavatý z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Úsek stavělo sdružení firem Eurovia, Porr a Skanska. ŘSD se s nimi kvůli vadám spočívajícím především ve zvlněné vozovce, vadám na mostech a zvlněném povrchu na odpočívce Antošovice soudilo od roku 2012. „Dnes dopoledne vydal soud rozhodčí nález. Podle něj sdružení zhotovitelů má provést odstranění vad. Odstranit mají i jejich příčiny. Dálnice byla stavěna z nějakých materiálů. Mají provést opravu tak, aby se vozovka v budoucnu nezvlnila,“ řekl Hlavatý s tím, že odstraněn by tak měl být nevhodně použitý materiál, který je příčinou zvlnění. Rozhodnutí je podle Hlavatého pravomocné, práce by měly být dokončeny do 18 měsíců.
Oprava úseku ale bude mít vliv na provoz v daném úseku. „Co se týče provozu, bude to mít vliv. V celém úseku ale můžeme provoz převést na jednu polovinu. Provoz by tak neměl být úplně zastaven,“ řekl. Dodal, že pro ŘSD je rozhodnutí soudu důležité. Hlavně s ohledem na další spory, které se stavebními firmami kvůli zvlněné ostravské dálnici vede. „Na základě tohoto rozhodnutí můžeme očekávat podobný vývoj i u dalších sporů,“ řekl.
ŘSD podle Hlavatého vedlo s firmami 13 sporů. Tři ještě neskončily, v ostatních bylo podle Hlavatého vždy rozhodnuto ve prospěch ŘSD. To bude v budoucnu vymáhat po zhotovitelích dálnice i náhradu škody ve výši investic vynaložených do dosavadních provizorních oprav dálnice. Půjde o další desítky milionů korun. Celkem už ŘSD podle Hlavatého ve sporech vysoudilo 400 milionů korun.
Vysokorychlostní trati v Česku by mohly stavět a provozovat soukromé firmy, plánuje Havlíček
Úsek dálnice, o kterém soud dnes rozhodl, je dlouhý šest kilometrů. Vady se projevily asi na 20 procentech této délky. Další tři zvlněné úseky od Antošovic až po Rudnou v Ostravě jsou dlouhé 13 kilometrů. Vady tam jsou podle Hlavatého mnohem rozsáhlejší.
Kvůli vadám dálnice, především zvlnění vozovky, se ŘSD už léta pře se stavební společností Eurovia. Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia to odmítá a uvádí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.
V roce 2014 se také objevily trhliny na mostech na přivaděči k D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze. Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby. Spor o most je součástí jiného úseku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist