Už když byli malí, probudila se v nich podnikavost. Dnes známý byznysmen Oliver Dlouhý začal ve 14 letech obchodovat s borůvkami – sběračům platil trochu vyšší cenu, než za kolik se vykupovaly v Jindřichově Hradci, pořád to ale byla třetina ceny, za kterou se prodávaly na hranicích s Rakouskem. Na gymnáziu pronajímal stolní fotbálky, vyráběl a prodával jukeboxy. Teď už téměř deset let vede miliardový vyhledávač letenek Kiwi.com. Zdeněk Cendra zase v šestnácti založil firmu SuperHosting.cz a dodnes se stamilionovým byznysem patří k významným aktérům českého internetu.

Dlouhý a Cendra jsou známými příklady lidí, kteří začali podnikat ve velmi nízkém věku. Vedle nich jsou v Česku další stovky či spíše několik tisíc dalších, jejichž byznysové začátky jsou podobné. Často začínali neoficiálně, ale s o to větším zapálením – ať už šlo o obchodování s vypalovanými CD/DVD na základní nebo střední škole, tvorbu webových stránek či obchodování se vším možným, po čem byla poptávka mezi vrstevníky, podle vzoru „někde koupím a pak prodám dráž“.

Žáků s výraznou podnikavostí je sice menšina, ale podle nejnovějšího průzkumu na středních školách je chuť českých studentů vrhnout se na podnikání výrazně větší než dřív.

Průzkum, kterého se zúčastnilo 1300 středoškoláků ve věku od 15 do 20 let, provedl Nadační fond vzdělávání a podnikání spolu s Education.cz, Můžeš podnikat a Jihočeskou hospodářskou komorou.

A vyplynula z něj pro Česko pozitivní zpráva – 56 procent dotázaných si dokáže představit sebe samé jako podnikatele nebo podnikatelky. Podnikání řeklo „ne“ jen 14 procent respondentů.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se