Věřitelé firmy Heavy Machinery Services  v pátek rozhodli, že firma už podruhé skončí v konkurzu. Hlasování o reorganizaci při jednání na Krajském soudu v Českých Budějovicích nikdo nenavrhl. Věřitelé by tak mohli po letech dostat peníze za pohledávky. Firma je v insolvenci, dluží asi 1,1 miliardy korun. ČTK to v pátek řekla insolvenční správkyně Petra Hýsková.

O řešení úpadku se muselo hlasovat poté, co Nejvyšší soud vrátil před půl rokem případ lounského výrobce vagonů na začátek, když zrušil původní verdikt o konkurzu. Na schůzi byli v pátek zástupci věřitelů s pohledávkami za 761 milionů korun.

Právník bývalé vagonky, která se dříve jmenovala Legios, uvedl, že HMS trvá na dříve podaném návrhu reorganizace. Připustil, že reorganizace do značné míry pozbývá smyslu, protože firma už nemá závod. Hýsková již dříve uvedla, že soud by měl znovu vyhlásit konkurz. Reorganizace podle ní není možná, protože vagonka už nemá žádný provoz ani zaměstnance. Loni její areál koupila Traťová strojní společnost za 750,7 milionu korun. Správkyně závod prodala v insolvenčním řízení.

„Věřitelé navrhli hlasovat o konkurzu, to rozhodnutí bylo v podstatě jednomyslné. Jiná situace prakticky ani nebyla možná, takže se vracíme do procesu, abychom se konečně po tolika letech dostali k řádnému vypořádání věřitelů,“ řekla ČTK Hýsková.

Firma je od roku 2014 v úpadku. Věřitelé původně přihlásili pohledávky za téměř tři miliardy korun. V této chvíli HMS podle Hýskové dluží 1,1 miliardy korun. Z toho v incidenčních sporech, kde jde o oprávněnost pohledávek, se řeší částky přes 200 milionů korun. Výsledek sporů bude mít vliv na to, v jaké poměrné výši budou ostatní věřitelé uspokojeni, doplnila Hýsková. Na účtech má k dispozici asi 800 milionů korun.

Letos v dubnu Krajský soud v Českých Budějovicích zakázal firmě předběžným opatřením nakládat s majetkem. Vyhověl tak žádosti insolvenční správkyně. Oprávnění nakládat s majetkovou podstatou přešlo na ni. Podle správkyně firma neoprávněně uznávala pohledávky a věřitelům mohla způsobit škodu až 0,8 miliardy korun.

Vagonku vlastnil podnikatel František Savov, který je obviněn v kauze daňových podvodů a žije v Londýně. Podle serveru E15 je případ jedním z „kolbišť“ mezi ním a podnikatelem Michalem Strnadem.